Hvordan får vi råd til barn nr. 2? – Få svaret her.

I er blevet forældre, og I er vilde med det.

I Danmark er det stadig mest normalt at få 2 børn. For mange familier betyder familieudvidelsen

også bekymringer om økonomien.

Har vi råd til barn nr. 2?

Hvad får vi i børnepenge?

Hvor dyrt bliver det at have to børn?

Hvordan kommer vores økonomi så til at se ud?

Find informationer

Hvordan får vi råd til barn nr. 2? – Få svaret her.

Der er god grund til at træffe en informeret beslutning, hvis I er i tvivl om, hvorvidt I skal have et barn mere.

Men I skal ikke være nervøse. I denne artikel kan I læse om nogle vigtige ting, der nok vil være værd at tage med i jeres overvejelser. I kan også læse mere om børnepenge og børneydelser i denne oversigtsartikel.

Nr. 1 koster 1 mio. kr., nr. 2 væsentligt mindre

Du har sikkert hørt om den grundige beregning af, hvad det koster at få det første barn. Om det er en myte eller ej, er op til dig – men det skulle efter sigende koste ca. 1 mio. kr. at have et barn. Regnet fra det bliver født, og til det fylder 18 år.

Det lyder jo helt vildt, ikke?

Men hvis man først regner sammen, så er der jo ikke kun bleer og sutter og sparkedragter.

Der er også sportstøj, cykler, fritidsinteresser, konfirmationer, fødselsdagsgaver, telefonabonnementer og rigtig meget andet.

Det løber op, og barn nr. 1 koster en formue.

Det gør barn nr. 2 heldigvis ikke.

Hvis børnene arver hinanden, er der penge at spare

Når du lige har slugt den med, at barn nr. 1 koster 1 mio. kr., så læs videre.

Der er gode nyheder.

Nr. 2 kan nemlig arve en hel del fra nr. 1.

Tøj, selvfølgelig, men også legetøj og køretøjer er typisk store poster i en familie, der æder en stor del af børnepengene.

Disse ting kan sagtens gå i arv, og lillebror eller søster er ofte meget lykkelig for at måtte få storebror eller storesøsters mega seje legetøj og trøjer.

På den måde kan I spare mange penge, og derfor kan I også roligt regne med, at nr. 2 koster ca. halvdelen af nr. 1.

Andre måder at spare penge på?

Andre måder, det kan blive billigere at have flere børn, er:

• Du er blevet erfaren. Derfor er du bedre til at planlægge måltider og madpakker, så I ikke smider mad ud og ikke spiser snackmad fra kiosker og tankstationer så ofte. Små måltider er noget, børnefamilier er storforbrugere af. Med din erfaring fra barn nr. 1 ved du, at man altid skal have en mulepose med.
  • Du er blevet en tilbudshaj. Når du først har brugt de første 3000 kr. på bleer til barn nr. 1, så har du lært lektien: læs tilbudsaviser, følg tilbudsapps og gør et kup, når du kan. Rigtig mange forældre er utroligt gode til at holde øje med lagersalg og ophørsudvalg, og det er også virkelig klogt, for her er mange penge at spare på dyre varer som overtøj, barnevogne, autostole og legetøj.

Så hvis det er økonomien, der afholder jer fra at prøve at få barn nr. 2, så overvej det lige igen, når I har læst denne artikel….