Den ultimative guide til at tjene penge på din blog med reklamer

Den ultimative guide til at tjene penge på din blog med reklamer

Hvis du søger en måde at tjene penge på din blog eller hjemmeside, så er der stor sandsynlighed for at du er klar til at placere reklamer på den. Disse reklamer kan enten være nøglen til en stor passiv indkomst, eller de kan blive en frustration for dine læsere, og sænke din hjemmesides potentiale.

Hvis du har søgt efter en måde at tjene penge på din blog, så har du sikkert også indset at det ikke er let. Der er mange valg som du skal træffe, når du sætter reklamer på din side. Det kan være alt lige fra hvor de skal placeres og hvordan du tjener penge på dem, og meget, meget mere.

I denne artikel, så vil jeg fortælle alle de basis informationer som man skal være opmærksom på, når du lægger reklamer på din hjemmeside eller blog. Efter at du har læst denne artikel færdig, så bør du føle dig klar til at tage imod hele reklameverdenen og begynde at tjene nogle rigtige penge igennem reklamer.

 

Mulighederne for at tjene penge med reklamer

 

Det er på tide at finde ud af hvordan reklamer på din blog eller hjemmeside skal tjene penge til dig. Når du har fået besvaret det spørgsmål, så vil du begynde at komme i den rigtige retning for resten af dine beslutninger. Så lad os tale lidt om fordelene og ulemperne ved hver enkelt mulighed, når du skal tjene penge på din blog eller hjemmeside med reklamer.

 

Cost Per Click (CPC) reklamer

 

Også kendt som Pay Per click (PPC) reklamer. Denne mulighed er nok en af de meste kendte måder at tjene penge på din blog med. Den betyder generelt set at du placere reklamen på din side, og du bliver betalt et aftalt beløb for hver gang en person klikker på reklamen.

Hvis du har reklamer som virkeligt er placeret godt, som vi graver dybere i længere nede, så har du gode chancer for at tjene mange penge på din blog. Din fortjeneste afhænger meget af hvilken side du har og hvor meget trafik du har på den, men det er muligt at tjene alt fra 10 øre og til 35 kroner eller mere for hvert klik.

 

Fordele:

  • Eftersom at det er den mest kendte reklame metode, så vil du finde ud af at mange annoncører vil arbejde sammen med dig.
  • Det er super let at sætte op.
  • Der er meget lidt risiko for dig som partner, så længe din side får nok trafik.
  • Det er let for begyndere i verden af reklamer og annoncering.

Ulemper:

  • Din indtjening kan variere meget, og kan ændre måned til måned.
  • Din side skal have en del trafik før du tjener mange penge med CPC reklamer.

På trods af ulemperne, så er det alligevel en meget populær måde for dig som partner, hvis du gerne vil have reklamer på din blog, særligt hvis du er ny.

 

Cost Per Mille (CPM) reklamer

 

Denne metode er kendt som Pay Per Mille (PPC) og er baseret på antallet af visninger som reklamerne skaber på din blog. Du bliver som partner betalt x antal kroner for hver 1000 visninger af reklamen på din blog. Dette betyder at når reklamen er på din side, så tjener du penge på de besøgende du driver til din side, og de tjener dig penge.

Der er ikke så mange der arbejder med denne metode, men mange med blogs og hjemmesider vil gerne bruge dem. Det er ikke lige så kendt som CPC som nævnt ovenfor, så man tjener typisk også en smule mindre på den måde.

 

Fordele:

  • Du som partner har meget lidt risiko.
  • CPM reklamer er en måde at tjene lette penge med meget lidt arbejde.
  • Det er lige meget om folk klikker eller ej, bare at de ser reklamen betyder at du tjener penge.
  • Så længe at trafikken til din blog er stabil, så er udbetalingerne også stabile.

 

Ulemper

  • Der er ikke særligt mange annoncører vil samarbejde med dig.
  • Selvom man får stabile udbetalinger, så vil de også inkludere mindre penge.
  • Meget højtrafik er krævet før du kan tjene mange penge på det.
  • Hvis folk klikker, får du ikke endnu mere betaling.

 

CPM er stadig en mulighed, og det er muligt at tjene rigtigt mange penge på din blog med CPM reklamer på din side. Men det er vigtigt at huske at hvis du vil tjene penge på din blog, så er det kun noget værd hvis du har meget trafik.

Afhængig af antallet på de besøgende og typen af reklamerne som du bruger, så er det muligt at tjene mere med CPM reklamer end CPC. Men igen, så kræver det at din blog har virkeligt mange besøgende.

 

Cost Per Action (CPA) reklamer

 

Denne metode er nok den mest kendte af dem alle sammen, og er kendt som Pay Per Action (PPA), og betyder at du kun bliver betalt hvis dine læsere rent faktisk tager ’’aktion’’ på den side du henviser til. Det betyder at du først tjener penge på reklamen, hvis dine læsere klikker på reklamen og derefter vælger at købe noget på annoncørens hjemmeside.

Denne ’’aktion’’ er som regel et salg, men kan også være hvis dine læsere skriver sig op til annoncørens nyhedsbrev, udfylder en formel og lignende. Betalingen for denne metode er højere end de andre metoder som står ovenfor, men det er her hvor der er mindst risiko for annoncøren men mest risiko for dig som partner.

 

Fordele:

  • Der er potentiale for at tjene mange penge med CPA reklamer.
  • Det er let at finde samarbejdspartnere.

 

Ulemper:

  • Det er dig som partner som har mest risiko.
  • Det er meget at snyde dig som partner, hvis du ikke bruger almindelige affiliate netværk som Partner-ads eller lignende som det køre igennem.
  • Du skal have meget trafik og der kan være længe imellem udbetalingerne.

 

Ud af de muligheder som jeg har skrevet her på siden, så tilbyder CPA reklamer de højeste betalinger men med større risiko end med de andre, men hvis du bruger et CPA affiliate netværk som Partner-ads som er mellemmand, så er der mindre risiko for snyd med en annoncør.

Men denne mulighed er ikke nødvendigvis den jeg anbefaler mest til dem som lige har startet med din blog eller hjemmeside, da det ikke nødvendigvis er let at tjene med denne metode. Men du kan sagtens kombinere CPA og CPC reklamer som eksempel, så du får både en lidt mere sikker måde at tjene penge på og så en der booster din indtjening undervejs.

 

Betalte anmeldelser

 

Dette er en anden type annoncering, men stadig kendt af mange. I stedet for at placere annoncørens reklamer på din side, så laver du faktisk en reklame til dem. Dette betyder at du ikke tjener penge så passivt, men at du stadig kan få en god indkomst.

Bare husk: Når du sender links til annoncøren, så sørg for at bruge ’’nofollow’’ links for at forsætte med at være på god kant med google.

Sammen med det, så skal det også siges at hvis du kun skriver positive anmeldelser omkring produkter som du aldrig har brugt er uetisk og farligt for din blogs omdømme. Sørg for at bliv indenfor din blogs niche og anmeld produkter eller services som du føler at du kan give din ærlige mening omkring. Der er en masse netværk som forbinder bloggere og annoncører til at lave sponsorerede indlæg eller anmeldelser, og ofte så betyder det ikke noget om det er en positiv eller negativ anmeldelse, bare du er ærlig.

Med denne type annoncering kan du få nogle engangsbetalinger på din blog, for selve anmeldelsen, men du kan til gengæld blive betalt alt fra 500 kroner til 3500 kroner per indlæg, afhængig af bloggens størrelse, antal besøgende, emne osv.

Først så vil annoncøren kigge på hvor højt du ligger på google og hvor meget trafik du får på din blog. Hvis du har mange besøgende på din blog, så vil din anmeldelse være mere værd for dem. Jo højere du ligger på google, så vil flere mennesker se anmeldelsen, og du kan derfor forlange en højere pris per anmeldelse.

En anden faktor som er som er virkelig vigtig er hvilken niche din blog har. Hvis du anmelder et produkt som koster 5000 kroner, så kan du naturligvis forlange en højere pris, end hvis du anmelder et produkt som koster 30 kroner.

 

Fordele:

  • Det er en fantastisk måde at tjene hurtige og lette penge.
  • Det involverer stort set ingen risiko for dig som partner.
  • Betalingen af hvert indlæg kan blive ret høj.
  • Så længe din side er god og du har en fornuftig mængde besøgende, så kan du altid finde annoncører der vil arbejde sammen med dig.
  • Du har selv kontrol over din pris.

 

Ulemper:

  • Det kræver en smule arbejde af dig som partner, da du skal lave anmeldelsen.
  • Hvis du gør det uærligt, så kan denne metode ødelægge dit online ry og google placering.
  • Det er muligt at forvirre dine læsere, hvis du ikke gør det ordenligt.
  • Øjeblikket hvor du stopper med at lave sponsorerede indlæg, så stopper du med at tjene penge.

Der er mange muligheder når man laver sponsorerede indlæg eller betalte anmeldelser til din blog. En af hovedfaktorerne er at du skal sikre dig at disse indlæg passer til din side. Hvis du som eksempel skriver om biler på din blog, så vil det forvirre dine læsere at du begynder at lave en betalt anmeldelse omkring tandbørster eller rengøringsmidler, og få dem til at forlade din blog.

En anden vigtig faktor er at være helt ærlig om at det er et sponsorererede indlæg. Lad være med at snyde dine læsere (eller google). Vær ærlig, da det giver mest troværdighed. Sørg for at dit indlæg er helt ærligt, og du vil opretholde dit omdømme og fjerne alle de bekymringer som dine læsere måtte have.

Nøglen er: Skriv din ærlige mening, uanset om den er positiv eller negativ.

 

Sælg privat eller arbejd med annonce netværk

 

Nu kender du til de forskellige muligheder for betaling for annonceringen og reklamerne, så nu skal du finde ud af hvordan du får disse reklamer på din blog. Vil du gå direkte efter de forskellige forhandlere og annoncører, eller vil du arbejde sammen med et netværk som mellemmand?

Der er fordelene og ulemper ved begge muligheder og i sidste ende så afhænger det af hvad du selv fortrækker. Er du klar til at gøre alt benarbejde selv, for at finde annoncører? Eller fortrækker du at andre gør det hårde arbejde for dig.

Jeg vil lige komme med både fordelene og ulemperne ved at sælge reklamer og annoncer direkte eller ved brug af et reklame netværk.

 

Sælg annoncer privat

 

Du er nød til at finde og komme med en salgstale, for at få dem til at vælge din blog som et sted hvor de skal have deres reklamer. På den måde skære du mellemmanden væk ved at bruge reklame netværk, og få hele kommissionen selv, og jo hårdere arbejde du laver jo mere tjener du.

 

Hvordan gør man det:

 

Først så skal du samle alt informationen til annoncøren, som du kan forstille dig at de vil vide. Hvem er dit publikum? Er de unikke for bestemte annoncører? Hvor meget trafik har din side om måneden, og hvordan ligger din blog på google?

Det næste du skal gøre, er at finde annoncører som er relevante til din blog/hjemmeside. Der er mange måder at gøre det på, som inkluderer at tjekke dine konkurrenter ud og se hvilke reklamer de har på deres sider. Du kan måske også bruge steder som linkedIn til at finde potentielle kunder.

Derefter skal du tage fat i dem. Gør dit forslag kort og præcist med relevant information. Fortæl dem hvorfor at de skal arbejde sammen med dig, og vis hvordan din side kan give dem værdi.

Når du har annoncører som er villig til at arbejde med dig, så kan du vælge dine priser og hvordan du gerne vil betales. Som eksempel så kan du vælge at bruge mulighederne såsom CPC, CPM, eller CPA som nævnt længere oppe, eller du kan vælge at tage en fast månedlig pris for reklamerne som er placeret på din side. At sælge direkte giver dig friheden til selv at vælge.

 

Fordele:

  • Du skære mellemanden væk, og beholder derfor alt kommissionen selv.
  • Som partner, så får du lov at vælge hvor du vil placere dine reklamer.
  • Du opbygger nogle længerevarige forhold til virksomheder som leder til andre muligheder.
  • Hvis tingene går godt, så kan du igennem mund til mund få flere annoncører i din niche.
  • Hvor meget du skal have i betaling er helt op til dig.

 

Ulemper:

  • Der er en del administration når du skal reklamere for andre.
  • Du skal bruge tid på at kontakte annoncører og forhandlere, og overbevise dem om at du er pengene værd.
  • Du skal have mange besøgende for at den er noget værd i øjnene for forhandlere og annoncører.
  • At håndtere og placere reklamer og annoncer på din side er helt og aldeles op til dig. Hvis du ikke kan håndtere opgaven, så kan du ende med at komme til at skulle betale dig fra det til en anden som skal håndtere det, hvilket vil tage en stor del af din andel.

Hvis du er meget proaktiv som person, og allerede er god til at sælge, eller har en der kan sælge for dig og gøre det hårde benarbejde, så kan det at sælge direkte være noget for dig. Du vil tjene flere penge på den måde, og afhængig af hvad du tager for reklamerne på din side, så kan du let tjene mere end med et reklame netværk.

 

Reklamenetværk

 

Et reklamenetværk er et ’’supermarkedet’’ af hjemmesider som reklame bureauer kan vælge fra, og købe reklamer på mange forskellige sider på én gang. Dette sparer alle som er involveret en masse tid og anstrengelser.  Når man bruger et reklamenetværk så betyder det at du får indtjening lige fra starten af, og at denne indtjening er konstant. Dog så vil kommissionen som kommer fra annoncøren blive delt.

 

Hvordan gør man det:

 

Det er helt op til dig at finde det rigtige reklamenetværk. En af de meste almindelige og nok også mest brugte i verden er Google Adsense, og ved at bruge dette reklamenetværk, så vil det åbne op for en hel masse forskellige annoncører, som du kan arbejde sammen med.

Generelt set, så er processen sådan her: Først så ansøger du med din hjemmeside til google adsense. Når du er godkendt (kan tage alt fra en dag til et par uger), så får du en speciel kode som skal kopires ind på din blog eller hjemmeside. Google teamet kigger din side igennem, dit publikum og din trafik, og vælger nogle annoncører som passer til din sides niche. Du har dog kontrol over reklamerne som du har placeret, men google har mest kontrol. Og de beholder også en ret stor del af kommissionen.

Der findes også alternativer til google adsense i tilfælde af at du ikke bliver godkendt, men processen er mere og mere den samme.

 

Fordele:

  • Reklamenetværket vil indsamle alt information om din side og præsentere det for dine annoncører.
  • Eftersom netværket har direkte adgang til de mange annoncører, så gør det alt det hårde arbejde ved at finde relevante annoncører til din blog.
  • Du kan begynde at tjene penge nærmest med det samme.
  • Der er ikke brug for salgsarbejde fra din side af.

 

Ulemper:

  • Du kan ende med at betale op til 50 % af indtjening til reklamenetværket.
  • Du får mindre betaling for reklamerne.
  • Du skal stadig arbejde med at håndtere reklamerne som er placeret på din side.

Det afhænger naturligvis af din personlige situation, i forhold til hvilken mulighed du vælger. Nogle blogs vælger en form for blandet metode. De placerer reklamer ved at samarbejde med annoncørerne direkte, og hvis der er plads der skal fyldes ud, så bruger de reklamenetværkene for at sikre at de optimere deres indtjening på deres blog eller hjemmeside.

 

Målret dine reklamer til dit publikum

 

Uanset om du sælger reklamer direkte eller igennem et reklamenetværk, så er det vigtigt at sikre at alle reklamerne på din blog er relevante for dit publikum. Hvis disse reklamer ikke rammer det rigtige publikum, så kan de i stedet skade dit ry, og irritere dine besøgende.

Udover dette, hvis du tjener penge på dine CPC reklamer, så er din indtjening også betydeligt lavere hvis reklamerne ikke er relevante for dine besøgende.

I dette tilfælde så er det vigtigt at analysere dine besøgende på din blog eller hjemmeside, og finde ud af hvordan de passer ind i din niche.

Som eksempel, hvis din blog handler om rejser i Europa, så vil reklamer for hotelkæder eller rejsebureauer kunne være til hjælp for dit publikum.

Når du bruger et reklamenetværk så vil det hårdeste benarbejde være gjort for dig. Men du skal altså stadig håndtere disse reklamer på din side og sikre at de stadig rammer det rigtige publikum.

Jo mere målrettet dine reklamer er, jo mere tjener du på din blog.

 

Placering af reklamer og deres design

 

Når du placere reklamer på din blog og hjemmeside, så er der to ting som er virkeligt vigtigt. Selvom at du som partner ikke har særligt meget kontrol over designet på reklamerne, så er du nød til at blokere reklamer som du tror, vil ødelægge designet på din blog.

Udover det, så har du som partner fuld kontrol over hvor du vil placere dine reklamer på din blog. Så hvilken placering vil gøre at du tjener mest muligt på dine reklamer? Og hvordan kan du sikre dig at reklamerne bliver set, og ikke er i vejen for dit indhold.

Her er nogle ting som du skal overveje, når du placere dine reklamer:

 

Tænk på dit publikum

 

Tænk på de folk som besøger din blog og hjemmeside. Hvad forsøger de at opnå mens de er der? Når de ser på en bestemt side, hvor går deres øjne så hen?

At finde den rigtige balance er nøglen til succes. Du vil gerne have at reklamerne bliver set, fordi det er sådan du tjener dine penge. Men du vil ikke have at reklamerne ødelægger dit indhold eller kommer i vejen for dine besøgende.

 

Over eller under ’’folden’’

 

Når du åbner en hjemmeside, så er det normalt at du ikke kan se alt på siden medmindre du scroller ned. Den usynlige linje som adskiller hvad du kan se, fra hvad du ikke kan se når du åbner en hjemmeside er det der kaldes ’’folden’’.

Så hvor skal reklamerne være i forhold til den usynlige linje? Logisk nok, så er alt der er over folden det der bliver set først af læserne. Så det giver god mening at placere reklamer over folden.

Men her skal du tage dine forholdsregler. Når du placere reklamer over folden, så skal du passe meget på at skubbe din sides indhold under folden.

Hvorfor? Fordi dine læsere ikke besøger din side for at se reklamer. De klikker ind på den, for at se dit indhold og hvis reklamerne kommer i vejen for indholdet, så er der en stor chance for at de bliver frustrerede og forlader siden.

 

Frekvensen på reklamerne

 

Hvordan reagere du, hvis du åbner en hjemmeside som er fyldt med reklamer og hvor du slet ikke finder hvad du søger fordi du ikke kan finde det grundet reklamer? De fleste læsere gør det samme. De forlader siden med det samme.

Når du placere reklamer, så vil du sikre dig at der ikke er alt for mange på en enkelt side på din blog. Ellers så vil du forstyrre læsernes oplevelse. I dette tilfælde så er mere ikke det samme som bedre.

At lade din side være overskuelig, og med let adgang til dit indhold er den perfekte opskrift til succes med reklamer. Det kan godt være fristende med mange reklamer i håb om at tjene flere penge på din blog, men velplacerede reklamer tjener ofte mere end en masse reklamer hist og pist.

 

Konklusion

 

Hvis du gerne vil tjene penge på din blog, så vil den letteste måde at tjene penge på din blog være ved at placere reklamer, og også en af de mest brugte måder. Du kan komme til at tjene penge på meget kort tid, og du vil højest sandsynligt også kunne skabe dig en passiv indkomst som varer længe.

At lave en blog, er en fantastisk måde at tjene en passiv indkomst, og reklamer kan være din nøgle til at tjene penge på din blog.

 

 

Mark Thorsen Forfatter