6 ting som du skal kigge efter på din sides Google Analytics

6 ting som du skal kigge efter på din sides Google Analytics

 

Internettet har givet os mange fantastiske ting, som eksempelvis hurtig madlevering og online butikker, hvor du kan købe næsten hvad som helst.

For marketingsfolk, så er det blevet helt fantastisk. I stedet for at gætte hvor mange folk der besøger din hjemmeside, så kan du vide det præcise antal. Du kan lære omkring demografien for dit publikum, eller hvad deres interesser er, og hvilken form for teknologi de har brugt samt deres købeadfærd.

Analytics er en virkelig hjælpsom analyse værktøj. Det er derfor at facebook nu tilbyder deres egen indbyggede Analytics på deres egen platform.

Den mest populære Analytics værktøj er uden tvivl Google Analytics. Det er helt gratis at bruge. Det kræver kun at du har en Gmail konto.

Det er også ret forvirrende ved første øjekast. Der er så meget information, som bliver kastet i nakken af dig når du logger ind. Hvor skal du starte? Hvilken information er vigtigst? Hvad bør du se efter?

Det vil jeg gerne hjælpe dig med at få svar på i denne artikel. Uanset om du vil have flere kunder eller forøge din ROI (Return of Investment), så vil disse 6 ting på google Analytics hjælpe dig med at komme i mål. Du kan derefter bruge denne information til at finde på flere målrettede markedsførings kampagner.

 

1.     Kampagner

 

Når vi taler om dine markedsførings kampagner, hvor succesfulde er de?

Hvor mange nye kunder får du? Hvor mange kunder laver gentagende køb af dine produkter eller services? Hvordan ser din ROI ud?

Du kan faktisk få svar på alle disse spørgsmål og flere til under kampagne sektionen på Google Analytics.

Hvordan?

Brug Google URL builder.

Lad os sige at du lige har betalt for at køre en annonce på facebook. Hvis du gerne vil vide hvor mange besøg den har fået, og hvor mange penge du har tjent, så bare kopier URL for den reklame og ind i Google URL builder værktøjet.

Det næste du skal gøre er at tilføje flere informationer omkring kampagnen, såsom reference kilder, hvilket markedsførings kilder (i tilfælde af at det er en reklame), kampagnen med nøgleordene, kampagnes indhold og kampagnens navn.

Google URL builder værktøjet vil derefter genere sin egen URL. Del den URL så meget som du kan. Når denne URL bliver mere aktiv, så vil Google Analytics holde styr på hvem der har klikket på den URL, hvordan de fandt den og mere.

Så hvad kan du bruge denne information til?

Brug den URL som en del af din analyse til din markedsføringskampagne. Hold styr på antallet af kliks som din URL har fået. Derefter tjek antallet af salg, som du har fået igennem din kampagne periode.

Var der flere der klikkede på din URL, end folk der købte dine produkter? Var det halvdelen af dem der købte?

Nu skal du kigge på hvor mange penge det har kostet dig at have den kampagne kørende. Gav din kampagne overskud eller var det underskud?

Det er spørgsmål som kun du kan svare på. Uanset hvad, så har du værktøjet til at finde ud af værdien af hver markedsførings kampagne.

 

2.     Besøgende

 

Selvom det er en af de mest almindelige statistikker derude, så er det alligevel den vigtigste. Jeg taler selvfølgelig omkring antallet af besøgende, som har tjekket din side ud

Heldigvis, så er det en af de letteste statistikker af spore. Selv hvis du er nybegynder med Google Analytics, så burde du kunne finde ud af hvor mange besøgende der besøger din side i en bestemt periode.

Du kan faktisk selv bestemme hvilken periode du vil se antallet af besøgende for. Det kan være en dag, en uge, en måned eller længere tid. Du kan også sammenligne dine besøgendes trafik med tidligere perioder.

Lad os lige gå igennem de informationer som er godt at vide, når du bruger Google Analytics.

  • Unikke besøgende – Når du ændre perioden hvor du spore dine besøgende, så vil antallet af dine unikke besøgende ændre sig. Det er fordi at disse besøgende har været på din side en eller flere gange.
  • Nye Besøgende – Nye besøgende er anderledes end unikke besøgende. Dette er helt nye besøgende, som besøger din side for første gang.
  • Sidevisninger – Det er når de besøgende klikker på din hjemmeside, og kommer over til nogle nye sider. Jo højre antallet af dine sidevisninger er, jo større er sandsynligheden for at de besøgende er glade for din side.
  • Sider per besøg – Stol ikke kun på sidevisninger. Sider per besøg giver dig oplysningerne om hvor mange gange en besøgende klikker på din side. Hvis din side kun har 8 sider, og du får 5 sider per besøg, så gør du det rigtig godt. Hvis din side har 15 sider, og du får 5 sider per besøg, så kan du godt arbejde videre.
  • Gennemsnitlig tid på side – Den fortæller det hele selv. Google Analytics sporer den gennemsnitlige tid som dine besøgende har på din side. Hvis de ser mange sider, så bruger de sandsynligvis også mere tid på din side.
  • Afvisningsprocent – Hvis du er nysgerrig for hvor mange besøgende der har klikket på din hjemmeside, og så direkte efter har forladt den igen, så tjek din afvisningsprocent ud. Google Analytics beregner nemlig en procent for dette. Jo lavere procent du har på din side, jo bedre.
  • Demografi – Du kan også bruge Google Analytics til at lære mere om dine besøgendes alder og køn. Besøgende med alderen 18 og til 65+ er repræsenteret. Du kan se disse informationer i en graf, sammen med informationen om kønnet på dine besøgende som er i en anden graf.
  • Interesser – Ved at lære mere om dine besøgendes interesser, så kan du lave en direkte specificeret markedsførings kampagne mod dem.
  • Geografi – Hvor kommer dine besøgende fra? Du kan få den specifikke placering af dine besøgende ved at spore deres geografi. Du kan også se hvilket sprog dine besøg har.
  • Adfærd – Hvor engageret er dine besøgende? Hvor ofte besøger de din side og køber noget fra dig? Hvordan ofte får du tilbagevendende besøgende eller kunder? Her er sektionen hvor du finder det.
  • Teknologi – Hold øje med hvilken slags internet dine besøgende har i denne sektion. Du kan også lære hvad for en browser de bruger når de besøger din side.

 

3.     AdWords

 

Hvis du arbejder med markedsføring, så kender du sikkert også Googles Google AdWords. Du bruger det måske i dag. Hvis du gør, så kan du synkronisere informationen fra AdWords til Google Analytics.

For det første, så skal du sætte AdWords op til auto-tagging. Du kan gøre det i præference sektionen i din Adwords Konto. Det er lidt ligesom Google URL builder, som jeg har nævnt længere oppe. Google Analytics sporer AdWords links som er auto-tagget.

Du er ikke færdig endnu. Det næste du skal gøre er at gå til ’’værktøjer’’ og analyse sektionen på din AdWords profil. Der burde du kunne finde sektionen hvor du kan synkronisere Google Analytics og AdWords. Hvis du har flere Google Analytics kontoer af en eller anden grund, så kan du synkroniser AdWords med hvilken som helst af dem.

Nu er alle informationerne, som du bruger i AdWords synligt i Google Analytics.

Du kan se hvilke besøgende som har klikket på din Google AdWords reklame, og hvis de besøgte din side så kan du også se hvor længe de var på siden, og om de købte noget. Du kan bruge alt denne information til din fordel, ved at lave endnu mere målrettet Google AdWords reklamer i fremtiden.

Hvis du af en eller anden grund ændre mening om at have forbundet din Google Analytics konto med din Adwords konto, så kan du også fjerne denne synkronisering igen mellem de to kontoer. Gå til AdWords og klik på konto. Nu skal du bare gå til de forbundne kontoer og fjerne synkroniseringen.

 

4.     Kilder

 

Hvis du bruger de overstående råd måleenheder som jeg har skrevet indtil videre, så ved du om dine markedsførings kampagner har været pengene værd. Du sporer nemlig dine Google reklamer, og om de har succes.

Du ved også en hel masse omkring dine besøgende. Men ved du hvor de kom fra?

Med ’’kilder’’, så gør du.

Bare tjek kilder ud på din Google Analytics. Den sporer nemlig ´Google / organic, referral trafikken og den direkte trafik du får. Hver af dem er beregnet ud med både graf og tal. Men lad os lige pakke de forskellige termer ud, selvom du måske bare får det genopfrisket.

 

  • Google Organic – Dette er de besøgende, som har fundet dig igennem Google søgninger. Din side har altså været højt nok oppe på google, til at den blev fundet på en af de første sider, og den besøgende klikkede på den.
  • Referral trafik – Hvis din besøgende har fundet din side, igennem et link på de sociale medier, på et forum på nettet eller i lignende, så er det betegnet som referral trafik. Referral trafik inkluderer ikke organisk søgetrafik.
  • Direkte trafik – Hvis den besøgende allerede kender din virksomhed og direkte har skrevet din URL ind, så tillykke. Du har fået direkte trafik.

Hvilken af disse tre forskellige typer trafikkilder er den vigtigste. Det afhænger meget af din virksomhed.

Hvis du har arbejdet hårdt for at øge din placering på google, så vil den trafik der er bedst for dig være Google organic som helt bestemt også i de fleste tilfælde er pengene eller tiden værd, som du har investeret. Dine besøgenes trafik bør blive forøget, jo højere du kommer op på google. Hvis du ikke allerede er på den første side på google, så bør du arbejde for at ændre det.

Referral trafik kan også give rigtig god mening af gå efter. Den viser dig nemlig, hvilken slags af dine marketings taktikker som har virket for dig. Hvis du har fokuseret på gæsteindlæg og det bliver en stor kilde til trafik, så skriv flere gæsteindlæg.

Det er det samme, som hvis du har arbejdet hårdt med at blive mere synlig på de sociale medier. Så bør referral trafikken også blive forøget.

Hvis disse trafikkilder er lidt sparsomme, så ved du hvor du bør fokusere din markedsføring fremover.

Og sidst, direkte trafik. Denne er ret svært at påvirke. Hvis du er dygtig til markedsføring, og sælger kvalitets produkter og dine reklamer rækker bredt, så vil du kunne få direkte trafik.

 

5.     E-handel tracking

 

Hvis du sælger kvalitets produkter, så vil du også vide hvem der køber dem. Det er det som e-handels trackingen er lavet til. Du er dog nød til at gøre noget, for at sætte den op.

Gå til din admin sektion og derefter til profil indstillinger. Du bør se en e-handels sektion. Den skal du sætte op til at begynde at repportere e-handel trackingen.

Vidste du at nogle bestemte e-handels platforme fungerer bedre sammen med Google Analytics end andre. Paypal er ikke en af dem, men Shopify er til gengæld.

Hvis du får brug for hjælp til at få din webshop til at blive synkroniserede med Google Analytics, så er det helt i orden. Det er ikke så simpelt nemlig, så du er ikke den eneste.

Og når det så er gjort, hvad så?

Google Analytics vil nu modtage alle dine e-handels informationer fra din webshop platform. Dette inkludere det antal personer som køber på din side, hvor mange penge de har brugt og hvad der er de bedste sælgende produkter.

Du kan bruge denne information til at sælge lignende produkter. Du kan også tiltrække ekstra opmærksomhed ved at tilbyde dine kunder rabatter på de bedst sælgende produkter.

 

6.     Konverteringer

 

Jeg har indtil videre kun talt om de besøgende på hjemmesiden, og ikke om hjemmesidens kunder. Der er nemlig en forskel.

En besøgende er bare en besøgende. De kigger bare rundt, og ser om de kan finde det de har brug for. Hvis de ikke kan, så bevæger de videre til næste hjemmeside.

En kunde er en som allerede har besluttet at dine produkter eller services er et godt match til deres behov. De vil forhåbentligt komme tilbage til dig igen, når de har brugt for mere af dit produkt eller service.

Hvordan laver du dine besøgende om til kunder?

Du er nød til at konvertere dem.

For at få mest muligt ud af konverteringssporingen, så er du nød til at være ærlig overfor dig selv. Tag et kig på din virksomhed og dets markedsførings taktikker.

Hvilke områder halter bagefter? Har du svært ved at tiltrække potentielle kunder? Har du mange besøgende, som kun besøger din side, men ikke handler på den? Vil du have mere referral trafik på sin side?

Kun dig selv kan beslutte hvilke områder som skal styrkes.

Du kan lave bestemte mål igennem din Google Analytics profil. Hvad er disse mål helt præcist? De er de svage områder i din markedsførings kampagner, som du gerne vil forbedre.

Du skal igen klikke på din admin sektion på din Google Analytics profil. Der burde du kunne finde en sektion som hedder ’’mål’’.

Tilføj dine mål, og derefter vælg den information som du vil spore, ligesom din Google URL, så kan du spore hvor længe dine besøgende er på siden, sidevisninger og endda hvis du har lavet en speciel kampagne med 50 procent i rabat.

Du kan endda også blive mere detaljeret end det, hvis du har lyst. Du kan lave en URL med mål, hvor du laver en markedsførings ’’tragt’’, som leder til din URL med målet.

Hvis du eksempelvis ønsker at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, så kan denne URL med dit mål inkludere alt den besøgende skal gøre, som eksempelvis at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Den URL kunne være en informations side omkring nyhedsbrevet, og måske et gratis tilbud.

 

Hvad du kan tage med herfra

 

Google Analytics kan være en smule skræmmende til at starte med, men det er også fyldt med informationer.

Jeg har nu nævnt de 6 ting som du kan spore på din Google Analytics, men der er altså mange, mange flere. For at du bliver tryg med dette værktøj, så sæt dig ned og brug en eftermiddag på at sidde og lege med det. Se hvad du kan få ud af det.

Disse 6 ting, gør at du kender det grundlæggende ved Google Analytics. Ved at spore dine besøgende, deres e-handels vaner og antallet af konverteringer, så kan du træffe nogle kloge markedsførings beslutninger. Dette bør lede til flere penge og flere kunder.

 

 


Sponsoreret

Mark Thorsen Forfatter