Du har arbejdet hårdt på din blog. Du laver ofte blogindlæg. Du forsøger altid at skrive spændende indhold. Dine indlæg er spændende, og alligevel fyldt med informationer. Du afslutter aldrig et blogindlæg uden en CTA (call to action). Med andre ord, så er det meget stærkt indhold, som du gerne vil have på din blog.
Der er bare et problem, og det er et ret stort problem. Du bliver nemlig overhoved ikke fundet på google. Medmindre nogle søger direkte på din blog, så er man tvunget til at gå mange sider tilbage i Googles søgeresultater, før din blog dukker op på google.
Det første der eventuelt kunne falde dig, er måske at spamme dine nøgleord som du gerne vil findes på, som var der ikke en dag i morgen, men dette kan skade dig. Ikke nok med at dit indhold bliver læst som om at det var en robot der skrev det, men Googles algoritme ændre sig hele tiden. En SEO taktik som virker i dag, virker måske ikke i morgen.
Udover at fylde dine artikler og blogindlæg med dine nøgleord, hvordan kan du ellers forbedre din google placering og komme højt på google? Her er 12 beviste taktikker, hvor nogle af dem er drevet af SEO og andre er drevet af indhold.
Gå direkte til afsnittet om:
1. Få styr på grammatikken
De sider som ligger højest på Googles rank, er dem med mest autoritet. Når du læser et indlæg på disse blogs, så er de perfekte på alle måder. Når de ligger højest på google, så er det fordi de tegner billeder til deres publikum, og deres overskrifter er formateret korrekt, og afsnittene er der nok af.
Det giver mening at google ikke vil placere en side uden autoritet højt på google. Det skader nemlig Googles troværdighed. Det irritere kunderne og de vil i stedet bruge en anden søgemulighed for at finde bedre resultater.
Så hvordan kan du ændre din sides autoritet? Få styr på din grammatik og stavning.
Hvis du er vokset op med at være besat af perfekt stavning, så er det din heldige dag. Gå igennem dine blogindlæg. Tjek dem igennem for grammatikfejl og se hvad du finder.
Det er muligt at du har lavet stavefejl eller grammatikfejl uden at du overhoved har lagt mærke til den. At få styr på disse fejl, får dig et skridt tættere på at få din blog eller hjemmeside til at ranke højt på google.
2. Opdater gamle blogindlæg(særligt din URL)
Folk elsker gode opdaterede indlæg. At se et gammelt emne igen, er til fordel for både dig publikum og dig som blog forfatter. Dit publikum ser en opdatering på et indlæg som de måske har læst for flere år tilbage. Det vil garantere trafik, og naturligvis også gøre indlægget mere relevant for nutiden.
Disse indlæg giver dig en fordel, fordi du ikke skal skrive forfra. Du har allerede en ide og du har allerede indhold som du sandsynligvis kan genbruge. Du skal bare producere et indlæg på mindre tid.
Du skal dog ikke fokusere på indlægget. Gå tilbage og se din gamle URL. Som eksempel, lad os sige at du skrev et blogindlæg om hvordan man kommer bedst i form i 2019. Nu går vi ind i 2020 næste gang og du vil lave flere råd og vejledninger. Du tilføjer et par nye ting, og så er dit indlæg klart.
Selve URL’en for dit gamle indlæg er måske noget som dinblog.dk/blog/hvordan-kommer-man-bedst-i/. Men hvad du faktisk forsøgte at skrive var ’’hvordan kommer man bedst i form’’. Men din URL blev forkortet, fordi den havde for mange ord.
Din URL behøver ikke at indeholde hele din overskrift. Hvis du ønsker at være mere effektiv, så bør den indeholde søgeord (mere omkring dette senere). Det vil alene forbedre din rank og placering på google.
Lad os sige at du fornyer et indlæg som hedder: ’’De 5 bedste måder at komme i form på i 2019, som du ikke vil gå glip af (Update).’’ Ved at gøre som i eksemplet, så kan nogle af dine søgeord være ’’høj fedtforbrænding’’ så din opdaterede URL vil være noget i retning af dinblog/blog/5-bedste-måder-at-komme-i-form-på-høj-fedtforbrænding.
Det får dine søgeord med i din URL og informere læseren om hvad de kan forvente i dit indlæg.
3. Gør din side sikker med HTTPS
Når vi nu taler om URL’s, hvor sikker er din side så? Selvom du gerne vil sige ’’helt sikker’’, så ved du at det nok også, at det ikke er helt sandt. Der er ofte store nyheder, hvor man bliver mindet om, at hackere eksistere, og kan ødelægge selv de største virksomheder.
Men hvad har det at gøre med din placering og rank på google? Ret meget, faktisk.
Ligesom at google ikke lader sider uden autoritet få en god placering på google, så vil din side heller ikke ranke højt på google hvis der er tvivlsom sikkerhed på din side. Googles brugere vil føle sig sikre, når de klikker på en side. Særligt hvis det er første gang. De ønsker ikke at åbne deres computer, og finde ud af at den er inficeret med virus og malware.
Google har et rygte som de skal passe på. Derfor kan man kun ranke højt på google, hvis du har en sikker side med god autoritet.
Hvordan kan du sikre at din side er en af dem? Stop med at bruge http.
Vent, hvad?
Fra og med 2014, så vil Google ranke og placere de sider højere som bruger https, i forhold til sider der bruger http. Disse sider er nemlig ekstra sikre, og har et ekstra lag kryptering. Selv hvis Google ændre sin algoritme og stopper med at fortrække HTTPS sider over http sider, så vil du stadig hjælpe dig selv med at have en mere sikker side.
4. Ikke stop med at bruge søgeord, men brug dem rigtigt (og de rigtige)
Jeg har ovenfor nævnt hvordan nøgleord spam ikke fungere. Men det betyder ikke at du aldrig skal bruge søgeord i dine blogindlæg igen. Faktisk lige modsat. Dine søgeord skal ikke være tilfældige, men du skal til gengæld være strategisk når du bruger dem.
Gå til konkurrenten.
Se hvilke søgeord som har flest visninger og har tjent konkurrenten flest penge. Derefter så skal du tage de samme nøgleord (hvis de er relevante, naturligvis) og skriv noget bedre indhold.
Ja, det er faktisk så simpelt.
Så hvordan finder du så de søgeord som konkurrenterne bruger? Bruger du en masse timer på at læse deres blog, og lægger mærke til søgeordene i hvert blogindlæg?
Nej. Det er både kedeligt og tidskrævende. Der er i stedet en masse værktøjer som du kan stole på, som kan gøre jobbet for dig. Jeg bruger personligt SEMRush, men der er en hel masse værktøjer derude som er lige så gode. Den fulde version er ikke gratis, men den er det hele værd, når du er kommet ordenligt i gang.
Ved mange af disse værktøjer, når de er registreret, kræver kun at du skal kopirer din konkurrents URL, og værktøjet gør resten. Du kan derefter se hvilke søgeord som konkurrenten bruger og hvilke der gør det bedst. Nu er det på tide at skriv noget rigtig godt indhold.
5. Bliv mobiloptimeret
Vores smartphone er som et ekstra vedhæng, fordi vi bruger dem så meget. Nogle folk kan ikke tage nogen steder uden deres mobiltelefon.
Det betyder, at du praktisk talt er garanterede at få en stor del af dine besøgende, som tjekker din hjemmeside på deres mobil, tablet eller en anden mobil enhed. Er din blog eller hjemmeside klar til det?
Ja, hver side som du kan se på en bærbar eller computer, vil komme op på en smartphone, men de ligner ikke altid hinanden. Hvis siden ikke er optimeret til at blive set på en mobil telefon, så vil brugeroplevelsen blive et marieridt.
Forstil dig at forsøge at presse en elefant ind i en minibil. Du kan kun få elefantens bagben deri.
Din side er præcist det sammen. Elefanten er din hjemmeside, som ikke er optimeret til mobiler. Den lille minibil er en brugers smartphone. De ser kun et lille stykke af din side (elefantens bagben), fordi resten af siden består af en meget presset tekst og for store billeder.
Når din side er mobiloptimeret, så er den langt mere brugervenlig for dine besøgende. Den kommer også til at ranke højere på google, og derved få en bedre placering.
Så, hvis du ikke allerede har optimeret din side, så kom i gang. Ellers så kommer du til at misse en hel masse potentielle kunder og besøgende, som aldrig kommer til at se din side fordi den ikke er mobiloptimeret, og går videre i stedet.
6. Dobbelttjek din sides hastighed
Når vi snakker om ændringer på hjemmesiden, hvor hurtig er din side så? Det afhænger ikke kun af brugerens internet hastighed. Din side har sin egen hastighed.
Hvis din side loader lige så hurtigt som Superman kan flyve, så kan du godt regne med at dine besøgende og potentielle kunder bliver imponerede. Hvis din side loader lige så langsomt som en snegl? Jamen så vil dine kunder gå videre, for at finde en side som loader hurtigere.
Google laver kun hastighedstests på sidens forside. Igen, så er det et omdømmeproblem. Hvis google ranker sider, og placere dem højt, selvom de loader langsomt, hvem vil så stole på google som en søgemaskine? Ingen.
Inden du antager at der er et problem med hastigheden på din side, så lav en hastighedstest. Der er utallige hjemmesider derude, hvor du kan teste om der er problemer med din sides load hastighed. Flere af disse sider er endda lavet til markedsføringsfolk.
Nu hvor du kender din hastighed på din hjemmeside, og ved at den er for langsom, så er her et par ting du kan gøre lige nu for at forbedre det.
- Reducer dine billeder. Hold dem optimeret, så de ikke mister kvaliteten. Jo flere billeder du har på din blog, jo mere kan de gøre din sides load hastighed langsom.
- Slet plugins. De er ikke alle brugbare for evigt. Hvis du ikke har brugt et plugin i flere måneder, eller hvis det er forældet, så kom af med det.
- Skift hosting. Hvis alt andet fejler, så kan du altid skifte til en hurtigere hjemmeside hosting.
7. Lav social proof
Anmeldelser, billeder af smilende folk og udtagelser.
Hvad har alle disse ting til fælles? De er alle sammen Social proof.
Social Proof er et psykologisk fænomen som markedsføringsfolk har taget til sig. De har indset at de kan ændre en persons psykologiske adfærd ved at agere på en bestemt måde.
Det lyder måske som noget sludder og vrøvl, men det er det ikke.
Lad os tage en af de letteste typer social proof, nemlig anmeldelser. Du har sikkert også anmeldelser på din egen hjemmeside eller blog. Hvis du har, så har du også social proof, uden at du overhoved var klar over det.
Når du skal købe et produkt for den første gang, gør du det så helt blindt? Sandsynligvis ikke. I stedet, så læser du anmeldelser og ser på billeder og sammenligner priser.
Hvis du ser en masse positive anmeldelser, så bliver du påvirket til at købe. Hvis du ser en masse negative anmeldelser, så bliver du påvirket til ikke at købe. Det er sådan social proof virker. Det er en let opmundring fra andre brugere og kunder til at agere på en bestemt måde.
8. Lær at linke
Du har sikkert hørt om konceptet linkbuilding. Det er når du laver nogle indlæg på andre hjemmesider eller blogs, og linker tilbage til din side. Du er måske allerede dygtig til dette, eller måske kan du lære lidt mere om det.
Det er helt okay. Linkbuilding kan være lidt svært, men når du er god til det, så vil din blog eller hjemmeside sandsynligvis ranke højt på google.
Det første du skal gøre er at gå igennem din blog eller hjemmesidens link. Ikke manuelt selvfølgelig. Men med en gratis ’’broken link checker’’ side eller værktøj. Hvis du har nogle links som er døde eller i stykker, så kan de enten lave dem eller fjerne dem.
Nu er det på tide at gå tilbage til dine nøgleord. Forhåbentligt så tjekker du nu de nøgleord som dine konkurrenter bruger og finder større og bedre måder at bruge disse eller lignende nøgleord, til at lave dit eget indhold.
Disse nøgleord behøver ikke kun at være på din blog. Du kan også bruge dem på de sociale medier, og her er Twitter faktisk en fantastisk mulighed for at vise disse gode nøgleord, som du skriver om.
Hvis du ikke linker disse nøgleord, så kommer du til at misse kunder og en chance for at forbedre din rank på google. Du skal dog ikke lave links hver gang nøgleordet kommer i et indlæg, men du skal mindst gøre det en gang på din hjemmeside eller blog.
9. Gæsteindlæg
Vil du praktisere linkbuilding på den rigtige måde? Så lav gæteindlæg.
Gæsteindlæg giver mange fordele, når det kommer til at komme ranke højt på google og få en god placering. For det første, så skal du spænde din linkbuilding muskel. Du kan nemlig bevise at din side har en god autoritet, ved at få et link fra en anden side som google placere højt.
Gæsteindlæg hjælper dig nemlig også. Der kommer en masse nye øjne på dit indhold. De bliver helt sikkert nysgerrige omkring din virksomheds hjemmeside eller blog og vil lære mere.
Hvis du får chancen for at lave et gæsteindlæg, så husk at praktisere en god etik. Ikke skriv et salgsopslag, hvor du forsøger at få folk til at købe noget på din side. Du vil i stedet hellere have delt noget godt indhold med nogle solide tips og råd til læserne, som de rent faktisk får noget ud af.
Sørg også andre sider til at skrive gæsteindlæg for dig. Ret skal være ret. Ved at gøre dette, så vil din side se ud til at være mere autoritet, så det betaler sig for begge parter.
10. Del, del og del noget mere.
Nu har jeg talt en del om de sociale medier allerede. Hvor ofte bruger det det endeligt? Og nej, ikke hvor meget du personligt bruger det, men til din virksomhed?
I den perfekte verden, så ville du dele hvert blogindlæg og generelt alle nyheder som er interessante, til dit sociale medie publikum. Men du har travlt, og bliver i stedet distraheret. Derefter glemmer du alt om det.
Udover linkbuilding, så viser de sociale medier også google at din side har relevans og har et godt rygte.
Har du nogensinde klikket på en virksomhedsside på facebook? Hvis du har, så har du måske også lagt mærke til at der er et område hvor der står ’’Disse folk taler om det’’. Dette er de folk som laver indlæg om netop den virksomhed. Jo flere folk der har noget at sige, jo mere relevant er din virksomhed ifølge google.
Længere oppe, fortalte jeg om social proof. Det inkluderer anmeldelser og udtagelser fra andre kunder. På sider som facebook, så kan kunderne lave anmeldelser af dit produkt og endda også give dig mellem en og fem stjerner. Kunderne kommenterer måske på dine indlæg eller på selve din facebook side.
Hvis du ikke lægger mærke til disse ting i dag, så bør du begynde nu. Du vil gerne have at dine kunder har gode ting at sige om din forretning. I googles øjne, så gør det dig til en bedre autoritet på nettet. Der vil uanset hvad være negative anmeldelser, men de bør ikke være overvældende, hvis du gør et godt stykke arbejde for at få glade kunder.
11. Redesign din hjemmeside
Hvordan ser din hjemmeside ud?
Har den et gratis tema? Har du selv lavet designet? Har du betalt nogen til at designe den for dig?
Hvis du vil være en respekteret autoritet, så starter det hele med din hjemmeside. Din side er som et flot hus der er til salg på hjørnet af gaden. Hvis det ser flot ud udadtil, så vil det tiltrække opmærksomhed. Hvis det ser forfærdeligt ud indenfor, så er der nok ingen der bliver hængende.
Hvis du har et gratis tema, som ikke er særlig godt lavet, så kan det også blive reflekteret i koden på siden. Det gør at der er større risiko for hackere, og det går direkte imod googles krav om sikkerhed på siderne. Da sikkerheden på google er noget som google vægter højt, så er det også en ulempe. Det er helt okay at bruge et billigt tema når du begynder, men når din side er vokset op og blevet stor, så bør din side vokse med dig.
Hvis du har lavet din egen side, eller hvis du har betalt for et design, hvornår blev det så sidst opdateret? Den kode er ikke god forevigt. En gammel kode gør din blog langsommere og gør den mere usikker.
Uanset om du gør det selv eller hyre en professionel, så kan du ved at give din hjemmeside en total opdatering, gør at du lander på første side på googles søgeresultater.
12. Forsæt med at gøre det du gør
De overstående forslag er alle sammen gode muligheder for at forbedre og komme højere på google. Men der er også en chance for at du allerede er på vej. Det kan være at du bare skal fokusere dine anstrengelser på at få din side til at vokse, og vente på at din side kommer højere på googles ranking.
Hvis du altid skriver meget brugbart indhold, så forsæt. Indholdet er altid vigtigt. Hvis hjemmeside designet er det du er fan af, så forsæt med det. Hvis du er en social medie ekspert, så er det bare super fint.
Uanset hvor gerne du vil påvirke din google placering, for at ranke højt på google, så mist ikke fokus på hvad der virkeligt betyder noget, nemlig dine kunder. Hvis du behandler dem ordenligt, så vil resten følge med.
Hvad kan du tage med herfra
Din placering på google afhænger af om din hjemmeside dukker op øverst på første side i søgeresultaterne, eller på den femte side. Selvom alle gerne vil ligge nummer et, så er det ikke nemt at komme dertil. Selv hvis du gør, så kan det være svært at følge med googles algoritme.
Google vægter nogle få punkter højt, såsom virksomhedernes: Autoritet, sikkerhed, rygte og relevans. Hvis du kan ramme alle fire, så kan du sandsynligvis komme på første side.
Med godt indhold, god tilstedeværelse på de sociale medier, link building evner og en sikker og redesignet hjemmeside, så er du godt på vej til at ændre din placering og rank på google, så du kan komme højere op. Husk at det vigtigste overhoved er at prioritere dine kunder. Som tidligere nævnt, så skal resten nok følge med.