Sådan tjener du penge på at samarbejde med de rigtige sponsorer på din blog

Har du længe overvejet at konvertere din blog til en indkomstkilde, men ved ikke helt, hvor du skal starte? Så er du ikke alene. Gud og hver mand har efterhånden en blog, YouTube-kanal eller lignende, og med det væld af influencere ved virksomhederne udmærket godt, at de kan presse prisen på samarbejder – hvis de overhovedet har i sinde at betale for dem. Derfor er det om at være bevidst om, hvordan du finder gode samarbejdspartnere med solide kreditvurderinger, som både betaler en fair pris og er relevante for din niche. Læs med nedenfor, hvor vi giver dig tre gode råd til, hvordan du bærer dig ad med dette.

Find virksomheder, der passer til din niche

Før du tager kontakt til virksomheder eller netværker, er det vigtigt, at du ved, hvad du leder efter. For hvis der er noget, der skræmmer læsere væk, er det ukritisk reklame for produkter, de ikke er interesserede i – og det giver heller ikke mening for sponsoren at nå ud til nogen, der aldrig kunne finde på at købe deres produkt. For mange bloggere er det ret åbenlyst, hvad det er oplagt at reklamere for. Men hvis du er i tvivl – eller vil undersøge, hvilke veje udover de oplagte, du også kan gå uden, at det bliver mærkeligt – anbefaler vi at sætte dig ned og kortlægge din målgruppes interesser. Du kan også med fordel overveje at få hjælp gennem et affiliate-netværk såsom Partner-ads eller Adservice. Disse tjenester lader dig spare noget af arbejdet med at tage kontakt og forhandle ved at samle og udbyde en lang række affiliate-programmer for dig.

Kend dit værd – og gå efter gode kreditvurderinger

Når du ved, hvad din niche vil være modtagelig overfor, er det tid til at finde relevante virksomheder. Her skal du dog passe på, at du ikke bare siger ja til den første og bedste, der kommer med et nicherelevant tilbud. Det er især en nem fælde at falde i, hvis du er ny blogger og bare er smigret over overhovedet at få et tilbud – men hvis du lader selv store virksomheder betale dig småbeløb eller med gavekort og produkter, er du med til at gøre det sværere for dig selv at få en fast indkomst på længere sigt. Husk også, at selvom mange virksomheder underbetaler, selvom de har et stort budget, så gør andre det fordi, økonomien ikke er til andet. Gør det derfor til en vane at tjekke, hvordan potentielle sponsorer klarer sig, evt. ved at få en kreditvurdering af dem. Så slipper du for først at opdage, at de underbetaler eller måske endda aldrig sender pengene, når du allerede har givet dem omtale.

Vær ærlig – med dig selv og dine læsere

Sidst, men ikke mindst er det vigtigt, at du værner om din blogs troværdighed ved nøje at udvælge de produkter, du vælger at omtale. Især for små bloggere, der har mange direkte interaktioner med deres læsere, er det vigtigt at opbygge et vist tillidsforhold for at få en loyal følgerskare. Hvis det skal kunne lade sig gøre, bør du før et samarbejde som en tommelfingerregel spørge dig selv: Er det her et produkt, jeg oprigtigt kan stå inde for? Ville jeg selv overveje at bruge det, hvis jeg var min målgruppe – og ville jeg anbefale det til andre, hvis jeg ikke blev betalt for det?

Vil du tjene penge på at låne dine penge ud? Få passiv indkomst med Crowdlending. Jeg anbefaler Kameoeller Fast Invest - Få en passiv indtægt med investering i crowdlending - Opret din konto her