6 ting som du skal gøre for at starte som freelance tekstforfatter

6 ting som du skal gøre for at starte som freelance tekstforfatter

 

At starte som en online freelance tekstforfatter, har uden tvivl sine fordele. Du kan komme til at leve af at arbejde hjemmefra, og hvem vil ikke gerne det? Men at begynde som freelance tekstforfatter kan være den sværeste del af din rejse. Hvis du gerne vil begynde som en freelance tekstforfatter, hvordan ved du så hvordan du skal starte?

Her er seks ting som du skal gøre, for at få gang i din freelance tekstforfatter karriere. De er måske ikke helt fejlfri, men det er ting som du helt sikkert skal gøre for at få succes med at blive en freelance tekstforfatter. Med beslutsomhed, hårdt arbejde og en smule held, så kan disse seks ting få sat fuld gang i din freelance tekstforfatter karriere.

 

1. Finde din niche

Hvis du søger på google efter ’’freelance tekstforfatter’’ så vil du se hvorfor jeg vælger at skrive denne overskrift først. Der er flere tusinder af freelance tekstforfattere overalt på jorden, og størstedelen af dem har mere erfaring, mere talent og bedre forbindelser end du har.

Men ikke kast håndklædet i ringen allerede.
Spørgsmålet er: Hvordan kan du skille dig ud fra mængden af andre freelance tekstforfattere? Hvordan er du anderledes end dem?

Nøglen er at finde din egen niche, hvor du kan skille dig ud fra mængden. Det kan du gøre ved hvilken slags tekster du laver, og hvem du arbejder for.

Som eksempel: Freelance forfatter 1. sender en e-mail til Mortens kinesiske Tours. Han fortæller denne potentielle klient, at han er en freelance tekstforfatter. Forfatteren siger at han kan skrive om alt for alle, og kan gøre det til en god pris. Han siger at han kan skrive tekster til e-mail marketing, artikler, service eller produkt beskrivelser eller hvad klienten ellers skal bruge.

Freelance forfatter 2. sender en e-mail til Mortens kinesiske Tours. Han fortæller at han er en freelance tekstforfatter som har specialiserede sig i at lave blogs til hoteller, rejsebureauer og tour guides. Han fortæller den potentielle kunde at han har nogle fantastiske ideer til en blog omkring at rejse i Kina, som vil booste hans SEO (googles søgemaskine placering på google) og gøre ham mere appellerende til kunderne som søger en tour guide i Kina.

Hvilken freelance tekstforfatter tror du at han ansætter? Hvilken af dem skiller sig ud?

Når du finder din egen specielle niche, så vil du også vise dine klienter præcist hvad du kan gøre. Og når dine potentielle kunder søger på google, efter den service som de har brug for, så er der også større chance for at finde dig.

Så hvilken niche vælger du?

Dette er det store spørgsmål, og lige meget hvad, så er DU den person som har nøglen til det rigtige svar. Hvordan beslutter du dig?

 

Tænk på det du allerede ved

Skifter du til freelance tekstforfatter fra en anden karriere? Hvis du gør det, hvordan kan din tidligere karriere så hjælpe dig med at skrive?

Som eksempel, lad os sige at du har arbejdet som en tandlæge assistent. Din viden omkring tandlæge verdenen kan virkeligt være ekstremt hjælpsom. Du kan arbejde med tandlæge kontorer og lave deres hjemmesides indhold, e-mail marketing kampagner, nyhedsbreve osv. Du kan stå for deres sociale medier og lægge meningsfyldt indhold ud. Din viden om industrien kan give dig en stor fordel og sandsynligvis også nogle gode og brugbare kontakter. Måske har du arbejdet i en bank, og ved en hel masse om forbrugslån. Så kan du starte en side der sammenligner lån som eksempelvis Laanpenge-nu.dk som specialisere sig på ét område, som de har en masse baggrundsviden indenfor.

Men hvad hvis du forsøger at bevæge dig væk fra din tidligere industri? Så skal vi fokusere på dine hobbier. Kan du lide havearbejde? Er du god til at spille på klaver? Elsker du at rejse (ligesom mig)?

Alle disse ting åbner utroligt mange muligheder op for din niche. Begynd at fokusere på hvad du rent faktisk gerne vil skrive om, og forsæt derfra. Du kan ansøge om at skrive for magasiner omkring de emner du interessere dig for, lave blogs til folk i den industri som du syntes er spændende, skrive markedsførings indhold til virksomheder som sælger produkter eller services omkring din niche.

Når du har valgt din industri og din niche, så er det godt at være så specifik som overhove muligt. Som eksempel, i stedet for bare at være en rejsende, så bliv en turist rejseforfatter, en rejsende på budget eller en turist i Sydamerika forfatter. Jo mere specifik du er, jo lettere er det for kunderne i en bestemt industri at finde dig.

 

2. Vælg hvilken slags tekster du gerne vil lave

Ikke alle freelance tekster er de samme. Vil du gerne skrive artikler eller anmeldelser af produkter? Vil du gerne lave SEO tekster for virksomheders hjemmesider (eller vil du gerne lære det)? Vil du hellere skrive blogindlæg omkring dit valgte emne, eller vil du gerne hjælpe virksomheder med at holde styr på deres sociale medier og nyhedsbreve?

Når du har valgt dit emne, så er det en god ide at vide præcist hvad slags tekster du gerne vil skrive (eller fortrække at skrive), inden du vælger den industri du vil målrette. På den måde kan du opfylde et specifikt behov for dine klienter.

Som eksempel så kan du være en freelance tekstforfatter indenfor havearbejde, som specialiserer sig i produkt beskrivelser. Eller du kan være en turist tekstforfatter, som specialiserer sig i at skrive virkeligt gode SEO blogindlæg.

Nu tænker du måske: Vil jeg ikke skræmme klienter væk, hvis jeg er så specifik?

Måske skræmmer du nogle få stykker væk. Men ville du virkeligt gerne skrive for disse klienter alligevel? Ved at specificere din jobbeskrivelse, så kan du tillade at dine ynglings klienter lettere kan finde dig og give dig nogle opgaver som du rent faktisk syntes er sjove at lave. Udover det, så vil det være langt lettere at vise at du er en ekspert på området. Når folk indser at du er en god tekstforfatter at gå til, når der skal skrives SEO blogindlæg omkring turisme i Kina, så vil disse klienter komme direkte til dig.

 

3. Lav din hjemmeside

Når du ved præcist hvad din niche er, så er det på tide at lave din hjemmeside. Det er her hvor du viser dine talenter og dine evner for de kommende potentielle kunder. Derfor er det også vigtigt at det indhold du skriver på din hjemmeside, er fuldstændigt fejlfrit i forhold til tekststilen, grammatik og stavning, osv.

Dit første skridt er at lave en hjemmeside ved at få en hosting til din hjemmeside. Du kan se hvordan du finder din hosting ved denne guide om at lave en blog og læse ned til og med trin 1. Normalt vælger jeg hosting hos One, hvor du kan forbinde dit domæne med din WordPress konto og komme i gang på under 20 minutter.

Jeg kunne forsætte i dagevis, for at fortælle hvordan du præcist laver din hjemmeside, finde det perfekte tema, og hvilke slags design teknikker som du bør bruge. Men jeg vil i stedet for fokusere på tre forskellige områder på din hjemmeside:

 

Din forside

Eftersom at du skal introducere dig selv for resten af verden (og især potentielle kunder), så er designet på din hjemmeside og særligt din forside samt kontaktside meget vigtig.

Din landingsside er der hvor du hurtigt skal lokke dem til at læse mere om dig, så derfor skal du holde det kort og konservativt. Du bør vise din professionalisme, men sørg også for at folk ved at du er et rigtigt menneske.

Inkluder et professionelt billede af dig selv, som virkeligt viser selvtillid. Fortæl kunderne omkring dig selv, og hvorfor du er den bedste tekstforfatter som de kan hyre.

 

Medieindhold

Billeder, videoer, grafik osv. Disse ting hjælper din side med placeringer på google, og vil hjælpe med at holde læserne interesserede. Udover et billede af dig selv, så forsøg at brug nogle professionelle billeder til at fylde de tome områder på din hjemmeside, eller for at bryde teksten så den bliver lettere læselig.

 

Din blog

Dette er en meget vigtig del af din hjemmeside, og jeg kan ikke understrege det nok. Din blot viser at du er aktiv på nettet og giver de potentielle kunder en smag af din stemme og stil.

En anden fantastisk grund til at have en blog er SEO. Hvis du inkludere dine nøgleord som inkludere din niche og nogle specifikke nøgleord indenfor den industri du skriver tekster omkring i dine blogindlæg, så vil din hjemmesides placering på google blive højere. Ved at publicere indlæg løbende, vil også hjælpe dig med at komme højere på googles søgemaskine.

 

4. Bliv tilgængelig på de sociale medier som en freelance forfatter

Nu er det på tide at få et netværk. De sociale medier kan godt virke lidt uoverskueligt, særligt for dem af os som ikke er særligt god på de sociale medier. Men her er nogle af de lette ting du kan gøre, for at opbygge dit netværk på de sociale netværk:

 

LinkedIn

Det er uden tvivl nok det vigtigste netværk for professionelle af alle slags. Det er her hvor forretningsfolk finder sammen, deler ideer, taler omkring arbejde, leder efter råd osv. Det bedste af det hele er, at det også er stedet hvor folk der leder efter freelance tekstforfattere kigger efter ansvarlige folk som de kan samarbejde med. På den anden side, så kan du som freelance forfatter også bruge linkedIn til at lede efter jobmuligheder og virksomheder som du kan arbejde sammen med.

Hvis du virkeligt vil reklamere for dig selv på LinkedIn, så er det vigtigt at du udfylder din profil fuldstændigt. Jo flere detaljer du har omkring dig selv på din professionelle profil, jo bedre. Det er måske det første indtryk som de potentielle kunder får af dig, så hvis du gerne vil sikre at de ser en person som er værdig at forbinde sig med, og som de kunne overveje til at håndtere deres opgaver. Inkluder alle tidligere erfaringer og sørg for at linke til din hjemmeside.

LinkedIn Pulse er også et fantastisk værktøj for freelance tekstforfattere. Der får du mulighed for at vise dine talenter og det kan blive brugt til at lave en miniportefølje. Forsøg at poste et indlæg som interesserer dit netværk, og som måske kan få en masse linkes og delinger.

Men husk på at LinkedIn ikke er som andre sociale medier sider. Det er ikke et sted at lægge sjove billeder op af katte, eller et sted hvor du fortæller om hvordan du har det i dag. Det er altså en verden af professionelle, og hvis du vil blive accepteret så skal du følge deres etik.

Drag fordel af de private beskeder på LinkedIn, for at få kontakt med folk som du gerne vil i netværk med. Men undgå beskeder som kan tolkes som om du tigger efter et job. Og prøv at kom ind i nogle LinkedIn grupper som er relaterede i dine nicher, og hold dig opdateret på nyhederne i din niche.

 

Facebook

Dette netværk får konstant tilføjet nye funktioner til professionelle. En af de bedste værktøjer er facebook fan siderne.

At lave en facebook side er en god måde at skabe et billede af dig selv på facebook, som en freelance tekstforfatter. Det vil nemlig adskille din virksomhed fra din personlige facebook profil. Derudover så er du også nød til at opbygge et professionelt billede af dig selv og din freelance tekstforfatter virksomhed.

Brug facebook apps, som kan hjælpe dig med at tilpasse din side fuldstændig. Forskellige apps tillader dig at opnå forskellige mål, såsom et professionelt udseende og et professionelt resume, som inkluderer billeder eller videoer, eller automatisk poster indhold fra din blog, youtube eller instagram konto. Sørg for at opmuntre dine besøgende på din facebook side, til at like den, for at opbygge et stort følge.

Når du poster noget på din facebook side, så husk at det ikke kun er et sted hvor du poster eller linker til dine færdige projekter. I stedet så forsøg at post ting som er meningsfyldt for dit publikum, såsom vigtig information eller inspirerende indlæg fra andre sociale medie sider.

Som eksempel så kan du bruge nogle nyheder indenfor din niche og relatere til dem, hvis de passer til dit arbejde. En anden mulighed er at poste relevante tips, nyheder, emner eller lignende som er målrettet dine potentielle kunder.

En anden måde, hvor du kan drage nytte af facebook som en freelance tekstforfatter, er at deltage i grupper. Ligesom på LinkedIn, så er der grupper hvor du kan finde flere som arbejder med det samme som dig. Nogle har mere succes end dig, og nogle har mindre. Du kan følge med på hvad der sker og sandsynligvis også finde potentielle kunder.

 

5. Opbyg en portefølje med referencer

Dette er nok en af de vigtigste dele af din freelance karriere, eftersom det giver dig en mulighed for at fremvise dine evner til potentielle kunder, og viser din skrivetype og stil. Opbyg en portefølje som viser tidligere arbejde i den niche som du er i gang med at etablere dig i, som en ekspert på området.

Men hvad hvis du ikke har skrevet i denne niche tidligere, eller hvis du begynder helt fra bunden af, med at starte din portefølje? Her er der to muligheder for at opbygge en tekstforfatter portefølje:

 

Blogge

Ja, jeg ved godt at jeg allerede har talt om at blogge. Men det er alligevel endnu en grund til hvorfor det er så vigtigt at have en blog på din hjemmeside. Ved at publicere indlæg som passer til din valgte niche, så kan du bevise at du er en ekspert på området.

Som eksempel, forstil dig at du er en ekspert i deres niche (lad os sige det er import af varepartier fra Kina). Det kan godt være at de tager dit ord for det, men hvor meget bedre ville dit tilbud være, når du viser dem din blog som er fyldt med detaljer omkring fordele og ulemper ved at importere varepartier fra Kina. Det giver dig et langt mere stabilt billede udadtil, som viser at du ved hvad du taler om.

Når du løbende publicere indlæg, så viser det også at du er stabil. Hvis din blog er begyndt at få mange følgere, så beviser det også at du kan producere indhold som kan tiltrække interesserede i din niche.

 

Gæsteblog indlæg

Dette er en anden fantastisk måde at etablere dig selv og opbygge en portefølje med referencer. Find store autoriserede blogs som passer til din valgte niche og forsøg at lave nogle gæsteblog indlæg på dem. Du skal sandsynligvis give dit arbejde gratis, men det vil give dig og din hjemmeside endnu mere troværdighed.

Selvom at blogge er et virkeligt vigtigt skridt at tage, så er at gæsteblogge på store hjemmesider en potentiel katapult som vil skaffe dig større og bedre jobs. Hvordan det?

Forstil dig at du bruger timevis på at skrive på at søge forskellige opgaver, men de fleste gode tekstforfatter opgaver i din niche kræver at du kan sende nogle referencer af dit tidligere arbejde, som er lagt online. Du finder måske andre jobs, men de er ikke i din niche og du tjener ikke særligt meget på dem.

Nu skal du forstille dig at den tid du har investeret på at finde disse jobs i stedet bliver brugt på at skrive nogle effektive og appellerende artikler omkring din niche på nogle store blogs eller hjemmesider som også omhandler din niche. Ikke alle vil acceptere dig, bare fordi du har lavet et gæsteblog indlæg, men hvis dine ideer er originale og passer til dit mål med hjemmesiden, så er der sikkert nogle der vil.

Nu har du skrevet et virkeligt godt indlæg, og har haft mulighed for at fremvise det samt få det lagt ud på en stor og autoriserede hjemmeside. Denne hjemmeside har et langt større følge end din egen blog har og dit blogindlæg bliver set af langt flere øjne. Der er en langt større chance for at dine indlæg vil nå øjnene af en potentiel kunde og skaffe dig dit drømmearbejde.

Selv hvis kunderne ikke kontakter dig direkte fra det indlæg, så kan du bruge dette gæsteblogindlæg som en reference når du søger efter arbejde i din niche. Ved at vise at du skriver på disse store og autoriserede hjemmesider i din niche, så viser det også at du er en pålidelig ekspert og gør dig betydeligt mere interessant at arbejde sammen med.

 

6.  Begynd at find nye kunder

Så nu er din hjemmeside sat op, din blog er i fuld gang, din portefølje vokser hver dag. Så hvor er dine nye kunder?

Du er nu klar til at komme ud i verden og finde dem! Her er to måder at få nye kunder på:

 

Mulighed 1: Kold kanvas til potentielle kunder

Lad os gå tilbage til mit første råd om at finde sin niche. Du har forhåbentligt allerede fundet en eller to nicher som du føler, er helt perfekt til dig. Nu er spørgsmålet: Hvem har brug for det du laver?

Hvis du har besluttet dig for at være freelance tekstforfatter omkring mode, så find en hjemmeside som sælger modetøj og som ikke har en blog. Hvis du vil skrive på de sociale medier omkring modeindustrien, så find en modevirksomhed som tydeligvis har mindre sociale medie færdigheder, og som måske kan bruge din hjælp.

Nøglen er ikke bare at finde virksomheder i din niche, men i stedet virksomheder som rent faktisk har brug for det du laver.

Når du har fundet sådan en virksomhed, så skal du finde ud af hvem du skal tale med. Det kan eksempelvis være den IT ansvarlige for deres hjemmeside, eller deres markedsførings ansvarlige. Der så kan du kontakte dem over e-mail, i telefonen eller på de sociale medier med de muligheder som er nævnt ovenfor.

 

Mulighed 2: Tilbyd dig selv på jobsider

At finde job på jobsider, når du er freelance tekstforfatter, kan måske lyde som totalt spild af tid, men du skal ikke give op. Selvom man af jobsiderne virkeligt kan være en tidsrøver, så er der også nogle der passer perfekt til dig som freelance tekstforfatter. Min egen favorit er tekstspot som er let at ansøge på.

Nu har du fundet virksomheden eller job annoncen som du gerne vil søge opgaven hos, så nu skal du lave din ansøgning. Hvad skal du så skrive?

 

Introduktionen

Fortæl dem lidt om dig selv og hvad du laver. Men husk at være kortfattet! De gider ikke, at sidde resten af dagen og læse omkring dit liv. Her er det en god ide at placere et link omkring din hjemmeside.

 

Jeg kan godt lide dig, og jeg vil gerne hjælpe dig

Tag noget tid til at undersøge virksomheden inden du laver ansøgningen, og brug den viden du får. Begynd med et kompliment. Hvad så du på deres hjemmeside som du kunne lide? Eller hvad kan du lide ved deres virksomhed og deres mål.

Hvad skulle bruge hjælp? Du skal ikke fornærme kunden selvfølgelig, men nævn gerne nogle at de taktiske ting som du gerne vil hjælpe med at forbedre.

Lad os sige at du gerne vil lave en blog til virksomheden, som allerede har en blog som ikke er opdateret og med mangelfuldt indhold. Prøv at nævn steder hvor den trænger til forbedringer. Bliver der løbende langt indlæg på bloggen? Er indholdet irrelevant eller kedeligt?

Sørg for at inkludere løsningen på de ting som skal laves, så du også fortæller hvordan problemerne kunne blive løst. Hvordan kan en blog hjælpe denne virksomhed?

 

Jeg er manden (eller kvinden) som i har brug for.

Du har nu overbevist dem om at de har brug for en professionel freelance tekstforfatter til at hjælpe dem. Nu er det på tide at overbevise dem om at den protessionelle freelance tekstforfatter er dig. Det er på tide at fortælle om dine færdigheder.

Hvordan kan dit tidligere arbejde bruges til at hjælpe denne virksomheds behov? Hvad ved du om virksomheden eller den niche som virksomheden er i og hvordan kan det være brugbart for dem? Dette er et fantastisk sted at tilføje nogle links til din online portefølje af referencer.

 

Det her er hvad jeg kan gøre for dig

Det er på tide at være specifik. Fortæl om nogle ideer som du har til deres forretning. Hvad vil du gøre for at forøge deres indkomst, eller skaffe dem flere følgere? Hvordan kan du gøre deres produkt tekster mere effektive og hvad vil du gøre for at skaffe dem en masse følgere på de sociale medier.

Bevis dit værd ved at vise dem hvad du kan. Dette vil få dig til at skille dig ud fra mængden. Sørg for at inkludere dine priser og dine betalings ønsker.

Hver ansøgning skal være specifik og være relevant for den virksomhed eller det forlag som du har ansøgt at arbejde for. Tag gerne at brug noget ekstra tid, da resultaterne uden tvivl vil blive det hele værd.

 

7.  Hold styr på din tid og din indkomst

Hvis du har fulgt de overstående skridt, så er der en meget stor sandsynlighed for at du snart får din første lønseddel! Tillykke! Nu er du kommet i gang, så glem ikke at arbejde på trin 2 og 4.

Her er nogle af de sidste detaljer til din freelance tekstforfatter karriere:

 

Find ud af hvad du tjener hver måned

Når året er slut, så skal du vide præcist hvor meget du har tjent i det sidste år. Et Excel ark kan være ganske fint, ellers så kan du bruge et regnskabsprograms gratisversion som billys.dk som du bliver gladere for i længden, da du lettere kan se præcist hvor meget du tjener om måneden og om året med det.

Det er en god ide at gøre af skattemæssige årsager, men der er også en anden fordel. Mens din freelance tekstforfatter karriere blomstre, så har du mulighed for at se din indkomst blomstre fra måned til måned! Dette er spændende at se og giver dig endnu mere motivation til at vækste din freelance tekstforfatter karriere.

 

Tilrettelæg din egen tid

Eftersom at du er ansat af dig selv, så behøver du ikke at sætte din alarm fordi du skal være på kontoret og arbejde på et bestemt tidspunkt. Men på den ene hånd, så giver det dig frihed. Det er garanterede den største grund (hvis ikke hele grunden) til at du valgte at blive freelance tekstforfatter. På anden hånd så kan det være farligt.

Når man er freelance tekstforfatter som sin karriere, så kan det blive meget tidskrævende. Jeg kan ikke udtrykke nok, hvor vigtigt det er at du får tilrettelagt din egen tid. Det kan måske virke lidt skørt til at starte med, men ved at sætte tid af til at arbejde, selvom du ingen kunder har, vil få dig i det rigtige ’’mindset’’. Når arbejdstiden er ovre så kan du forlade din freelance tekstforfatning ved skrivebordet og komme videre med de andre dele i din fritid uden distraktioner.

Det er nemlig en svær balance mellem at opnå og at vedligeholde, og jeg må indrømme at jeg stadig kan komme til at kæmpe med denne proces(som de fleste andre freelancere). Men ved at en tidsplan og få tilrettelagt din egen tid i starten af din karriere som en freelance tekstforfatter, så vil det hjælpe dig med at undgå at spilde din tid i fremtiden.

 

Konklusion

At være en freelance tekstforfatter kan virkeligt være en indbringende karriere, hvor der medfølger mange fordele. Hvis du undre dig over om du skal starte denne rejse, så kan jeg kun anbefale dig at gøre det!

Som du kan se af hvad jeg har beskrevet overstående, at det ikke er let at være en freelance tekstforfatter. Men nu hvor du ved hvor du skal starte, så kan du begynde at sætte ind med hårdt arbejde og beslutsomhed og opnå dine freelance tekstforfatter mål.


Sponseret

Pengeskole Forfatter