KYC (Know Your Customer) er i dag et vigtigt element i kampen mod finansiel kriminalitet og hvidvaskning af penge, og kundeidentifikation er det mest kritiske aspekt, da det er det første skridt til at opnå bedre resultater i de andre faser af processen.
Det globale landskab for bekæmpelse af hvidvaskning af penge (AML) og modvirkning af finansiering af terrorisme (CFT) medfører enorme udfordringer for de finansielle institutioner.
Internationale regler, der er påvirket af standarder som Financial Action Task Force (FATF), er nu gennemført i national lovgivning, der omfatter stærke direktiver som AML 4 og 5 og forebyggende foranstaltninger som “KYC” til identifikation af kunder.
I denne artikel ser vi nærmere på hvad KYC.
Er du klar?
KYC Defination
KYC er engelsk og står for know your customer. På dansk kalder vi det “kend din kunde” og det kan også stå for kend din klient (know your client)
KYC eller KYC-kontrol er den obligatoriske proces med identifikation og verifikation af kundens identitet ved åbning af en konto og periodisk over tid.
Med andre ord skal virksomheder sikre sig, at deres kunder virkelig er dem, de hævder at være.
Virksomhederne kan nægte at åbne en konto eller standse en forretningsforbindelse, hvis kunden ikke opfylder minimumskravene til KYC.
Læs mere om “hvad er KYC (Know Your Customer)?” hos Creditro.com