Exchange Traded Funds inden for gaming stiger

Exchange Traded Funds
Spilindustrien tiltrækker Exchange Traded Funds.

I takt med at spilindustrien fortsat er i rivende udvikling, er flere investorer begyndt at lægge penge i spilfirmaer. Ifølge Finanstilsynet er interessen for Exchange Traded Funds (EFT’er) vokset blandt både små og store investorer i Danmark. Det er især gaming EFT’er, der er blevet utrolig populære inden for de sidste par år. I denne artikel ser vi på grundene til spilbranchens imponerende vækst, spils succesfulde forretningsmodeller og den stigende interesse i at investere i industrien.

Det er ikke kun gaming-industrien, men også gambling-industrien, som har nydt vækst de seneste år. Ifølge Spillemyndighedens seneste statistik lå bruttospilleindtægten (BSI) for 1. kvartal 2019 på 556 mio. kr. for online casino alene. Grunden til den store interesse skyldes udbyderes indsats for at holde på eksisterende kunder såvel som nye gæster. 888 casino Denmark betragtes ofte at være i forkant af markedet og de tiltrækker kunder med højkvalitative brugeroplevelser og unikke selvudviklede spilleautomater på deres online casino. Hvert år investerer casinoer millioner for at tilbyde spillere den bedste stemning og attraktive bonusprogrammer.

Hvad er EFT’er?

EFT’er er et investeringsprodukt, som adskiller sig fra traditionelle investeringsprodukter, da de kan være underlagt andre regler, risici og reguleringer. Hvis et spilfirma er børsnoteret, kan man købe EFT’er i det og handle med beviserne, når markedet har åbent. Bevisernes værdi afhænger af værdiændringer i porteføljen, som man bliver medejer af ved køb af EFT. EFT-beviset, som man køber, kan stige eller falde i værdi. Spilfirmaers eksplosive økonomiske succes er den primære grund til, at interessen for gaming EFT’er er steget inden for de sidste par år.

Hvilke EFT’er skal man holde øje med?

Det første videospil-EFT blev lanceret i 2016 og forretningen fik succes nærmest natten over. I dag kan man få adgang til spilindustrien via fonde som ESPO og NERD, der hver især har 25 værdipapirer inden for eSport og digital underholdning, hvoriblandt Activision Blizzard Inc, Tencent Holdings Ltd, Nintendo Co Ltd og Electronics Arts Inc ligger i toppen. Desto flere penge video- og casinospil tjener, desto større kan ens egen profit blive. Man kan med stor fordel undersøge, hvilke firmaer skal til at lancere nye spil eller nye udvidelser. Aktierne stiger oftest gevaldigt i forbindelse med en stor nyhed.

Hvorfor har spilindustrien fået så stor succes?  

Dollar, Course, Dollar Exchange Rate, Trend
Hold dig informeret om nyheder fra spillebranchen.

Spilindustrien har investeret milliarder i at skabe unikke spiloplevelser, som sidenhen er blevet til spilfænomener verden over. Innovative forretningsmodeller har ført til, at spillere bruger flere penge i universet, hvilket er én af de mange grunde til, at aktierne bliver ved med at stige. Førhen var transaktionen forbi når spillet var købt, men i dag er der mulighed for in-game-køb, hvor spillere kan investere i diverse gadgets og udvidelser. Visse spiludviklere vælger at bruge en del af profitten på at finansiere eSport-turneringer, inklusiv de høje præmier til vinderne.

Et eksempel på en populær turnering er BLAST Pro Series, som tre gange er blevet afholdt i Royal Arena i København, senest den 1. november 2019, hvor det danske hold Atralis var med til at kæmpe om præmiepuljen på 250,000 USD.

Turneringerne skaber eksponering for millioner af mennesker, hvilket gør at populariteten af diverse spil stiger. Det fører til, at firmaerne får større indtægt og EFT-beviserne bliver dermed mere værdifulde. Mange investorer har set dette som en stor økonomisk mulighed, men det er ikke alle spilfirmaer, man kan købe EFT’er i. Nogle af de største firmaer fravælger at blive børsregistreret, da de ikke ønsker at investorer får indflydelse på deres produkter.

Et eksempel derpå er Valve Corporation, som udvikler nogle af verdens største spil, inklusiv Half-Life, Counter-Strike og Dota 2. Det vil sige, at det desværre ikke er muligt at købe EFT’er i Counter-Strike, selvom man er Atralis-fan. Til gengæld er giganterne Activision Blizzard (ATVI), Electronic Arts (EA) og Take-Two Interactive (TTWO) børsnoteret, hvilket giver fans mulighed for at investere i spillene Call of Duty, Battlefield og Grand Theft Auto, blandt andre. Før man kaster sig ud i EFT’er, er det en god idé at tjekke, hvor meget de enkelte firmaers værdi er steget inden for det sidste år.    

Hvordan ser spilindustriens fremtid ud i Danmark?

50% af mændene over 16 år spiller digitale spil.
50% af mændene over 16 år spiller digitale spil.

I takt med at interessen for den virtuelle verden vokser, så har alle parter fået et større ansvar: myndighederne, ministerierne, udviklerne, udbyderne, samfundet samt den individuelle spiller. Det forventes at omsætningen af det globale eSports-erhverv alene vil vokse til 11,3 mia. kr. i 2022. Det betyder, at spilindustrien vil skabe flere jobs, flere iværksættere og flere virksomheder – både på lokal og international plan.

Ifølge den seneste rapport fra Danmarks Statistik spiller 50% af mændene og 52% af kvinderne over 16 år digitale spil. Tallene for 4. kvartal 2018 viser, at 15% af kvinderne og 12% af mændene spillede dagligt eller næsten dagligt. 12% af kvinderne sagde, at de spillede digitale spil flere gange dagligt – noget som kun 11% af mændene kunne nikke ja til.

eSportens vækst har motiveret regeringen til at lave en eSports-strategi, som blev offentliggjort i foråret 2019. Strategien skal være med til at udbrede sporten på en måde, som er sund for økonomien, samfundet og individet. Ligesom med gambling-lovgivningen, som trådte i kraft i 2012, bliver der nu skrevet lovgivning om gaming-industrien, så der også kan blive taget hånd om denne gruppe spillere. Regeringens interesse i eSport kan have haft indflydelse på danske investorers stigende interesse i gaming EFT’er. Hvis vi ikke længere kan ignorere videospils store succes, kan vi ligeså godt hoppe med på bølgen.