Spring til indhold

15 grunde til hvorfor ingen besøger din blog

Har du en blog, men ingen besøgende? Jeg har selv været i denne situation og følte at alt var håbløst. 

Ifølge en undersøgelse som TechClient i USA lavede, så fik små virksomheder med blogs genereret 126 % flere leads. Selv hvis du har en blog som en hobby, så fortjenesten tjent af bloggere, rundt omkring i verden, absolut utroligt, og indtjener flere hundrede millioner om måneden igennem ting som affiliate marketing.

Så ved at vide alle disse informationer, så startede du selv en blog. Men du har efterhånden indset at din blog ikke giver dig det udbytte som du måske havde forventet da du startede den. Du har ingen skrevet op til dit nyhedsbrev, næsten ingen besøgende og ingen virker til at have interesse for din blog.

Så hvad gør du forkert, siden ingen besøger din blog?

Det er på tide at løse mysteriet om den tomme blog og finde løsningen på problemet, som efterlader din hjemmeside helt alene uden besøgende.

1. Dårligt design

Problemet: Selvom vi ved at hovedinteressen på din blog er indholdet, så er der meget vigtige årsager til at kigge på designet på din hjemmeside. Hvis din hjemmeside ikke ser flot og præsentabel ud, så vil læserne ikke lægge mærke til det du har skrevet, og de vil også med stor sandsynlighed forlade din side hurtigt igen.

Løsningen: Brug noget tid på din blogs design funktioner. Hvis du bruger WordPress, så prøv de forskellige temaer, og find en af dem som virkeligt skiller sig ud. Det bedste design inkluderer et element af simplicitet. Dette tillader nemlig at folk holder fokus på dit indhold i stedet for hjemmesiden selv.

Ikke undervurder gode billeder. Hvis du ikke er en fotograf, så bare rolig. Hjemmesider som Pexels.com tilbyder gratis billeder, som virkeligt er af høj kvalitet. Jeg bruger dem selv, grundet de virkeligt kan bidrage til at give værdi til ens blog.

Og læg også mærke til hvordan din skrift ser ud på din side. Lange afsnit med en hel væg af tekst, er ikke lækkert for øjnene at se på. For at holde læserne interesserede, så bræk teksten ned til relevante overskrifter i dine indlæg, og sørg for at dine overskrifter kun har få sætninger.

Læs også: Tjen penge på din blog med reklamer

2. Manglende sammenhæng

Problemet: Du har måske forskellige interesser, og du gør tingene professionelt. Men din blog bliver en blanding af forskellige emner. Hvert nyt indlæg skifter til et nyt emne, uden at der er en sammenhæng imellem de forskellige emner.

Læsere leder efter en sammenhæng og kommer tilbage til bloggen som poster indlæg som interesserer dem. Hvis du bare skifter emner, så vil du miste dine faste læsere. Som eksempel så finder dine læsere måske et fantastisk godt indlæg omkring hvordan man kommer i god form, men efterfølgende indser de at din blog kun handler om at træne heste eller at sy. De vil sandsynligvis forlade din blog, uden nogle planer om at komme tilbage igen.

Løsningen: Det er på tide at du vælger en niche. Fokuser på ét emne, som tillader dig at fortælle en masse du har en viden om til dine læsere, som gør at de har større sandsynlig for at vende tilbage igen.

Det er måske en svær opgave, men det bliver det hele værd til sidst. Når du konsekvent skriver indlæg om det samme emne, så giver det dig chancen for at skrive nogle artikler der er mere dybdegående, og som faktisk er brugbare for dine læsere. Når du gør det, så vil de se din side som en autoritet, og der er større sandsynlighed for at de vil komme tilbage når de søger efter informationer indenfor det samme emne.

3.  Et tabt publikum

Problemet: Nu har du valgt din niche. Men hvad hvis du stadig ikke får særligt mange (hvis overhoved nogen) besøgende? Det er muligt at selvom du skriver indlæg som er indenfor et bestemt emne, så rammer du ikke dit rigtige publikum.

Løsningen: Lad ikke dit publikum være tabt for evigt. Gå ud og find dem! Hvem henvender din niche sig til? Hvem er de folk som søger efter de informationer indenfor dit emne? Og det vigtigste spørgsmål er: Hvad søger de præcist efter?

Hvis du ikke kender dit publikum, så bliver det nærmest umuligt at give denne information videre til dem. Så kom ud til dem. Kom ud i din niches forums på nettet og se hvem der er derude. Find ud af hvilke diskussioner som er populære indenfor dit emne, hvilke spørgsmål som folk har og hvilke informationer som de leder efter.

En anden fantastisk måde, for at finde dit publikum, er ved at finde andre blogger som skriver om din niche, og se efter hvem der følger dem. Se de andre bloggere som dine venner eller kollegaer, og deres følgere som folk der bare interessere sig for lige præcist din niche.

4. Kedeligt indhold

Problemet: Dit indhold er nu fokuserede på din niche og dit emne, men er ikke rigtigt hjælpsomt for andre. Folk. Hvis dit indhold ikke giver en eller anden form for praktisk hjælp til dine læsere, så vil de hurtigt miste interessen.

Løsningen: Nu skal du bruge den viden du har fået i praksis ordenligt. Nu hvor du er blevet mere bekendt med dit publikum, så du vil derfor finde ud af hvad der får dem til at klikke på dine sider.

Kan du huske de spørgsmål som du så folk spørge om i de forskellige forums? Brug din blog til at give dig svar på disse spørgsmål.

Du har skrevet omkring et bestemt emne, så lad os skære helt ind til benet, til et bestemt spørgsmål indenfor dit emne. Som eksempel, i stedet for at skrive ’’Sådan køber du det bedste ride udstyr, så skriv omkring ’’Det bedste ride udstyr til om vinteren, Sådan køber du det bedste ride udstyr til konkurrence osv.

For at sørge at dit indhold er brugbart, så skal det være anderledes end alt det andet der allerede er derude. At kopirer andres artikler er selvsagt ikke i orden, men at omskrive en anden persons artikel med forskellige ord, betyder ikke automatisk at du har noget godt indhold.

Med så meget indhold som hele tiden bliver lagt ud på nettet, så er det vigtigt at sikre at du lægger noget anderledes indhold ud, i forhold til hvad der allerede er til gængeligt derude om emnet.

Så bliv kreativ! Hvis du virkeligt ved meget om emnet, så kan du sagtens skrive nogle detaljeret artikler omkring nogle bestemte emner indenfor din niche. Tag et gammelt emne og opdater det med nye informationer. Tilføj statistikker og fakta fra andre sider. Brug informationer som du finder på nettet fra amdre sider og lav ’’Den ultimative guide til (vælg dit emne)’’.

Dit mål er at være hjælpsom på en ny måde.

5. For meget af dig

Problemet: Særligt hvis din blog er en del af en virksomheds side, så kan det let være en fælde som man falder i. Hvis du kun publicere indlæg som handler om din virksomhed og hvad den har opnået, dine nye produkter eller services, eller virksomheds nyheder, så interessere din blog ikke særligt mange udenfor virksomheden.

Løsningen: Eftersom at målet med at lave en virksomheds blog er at få flere potentielle kunder, så skal de emner du skriver om handle om de interesser som dine potentielle kunder har. Så lad være med at tale for meget om dig selv.

Brug i stedet for de tips som jeg har nævnt længere oppe, til at lave indhold som faktisk er brugbart for dit publikum og potentielle kunder. Dette skaber et godt billede af din virksomhed, som giver dig dit publikums tillid og respekt.

Men det betyder altså ikke at selvpromovering på din blog er dårligt. Det Betyder bare at du skal gøre det med omtanke.

Som eksempel, så kan du hvis du har skrevet et indlæg som giver praktisk hjælp til et almindeligt problem indenfor din niche. Din virksomhed sælger et produkt eller en service, som løser det problem. Du kan let nævne hvordan dit produkt hjælper læserne, og linke til din relevante salgsside.

Hvis du har gjort det rigtigt, så tiltrækker din blog læsere, som er potentielle kunder. Udover det, så viser det, at ikke nok med at de kan se hvilke produkter du sælger, men også hvilken værdi du får ved at købe dem.

6. Mangel på promovering

Problemet: Selv efter alt det arbejde, så har ingen hørt om din blog. Det virker faktisk som om, at det eneste sted du eksistere er på hjemmesiden, og der er ingen mulighed for at folk falder over din blog nogen steder på internettet.

Løsningen: Vent ikke på at folk falder over din blog. Vis dem den, ved at promovere den på de sociale medier.

Det er på tide at lave nogle kontoer på facebook, instagram osv. Den mest effektive sociale platform afhænger fuldstændig af hvilken type blog du har. Som eksempel, hvis dit emne er mere visuelt såsom mad, håndværk, rejser osv. så kan du fokusere en smule mere på medier som Instragram, som er mere visuelt.

Hvis du følger de overstående råd, når du søger efter dit publikum, så har du nok allerede fundet folk som interesserer sig for din niche igennem de sociale medier.

Nu er det på tide at komme i kontakt med dem.

De sociale medier er som et samfund, og jo mere du taler, jo mere bliver du hørt. Start med at dele indhold fra din blog, og link til dette indhold, for at få mere information. Også del informationer fra andre relaterede blogs eller hjemmesider, til folk som vil finde det brugbart og interessant.

Og husk at du skaber et netværk med rigtige mennesker. Så hvis du vil have at de skal se dig, så skal du sige noget. Du skal linke og kommentere på indlæg, nævne relaterede virksomheder i dine kommentarer og sende private beskeder, for at sige hej, er alle gode måder at blive forbundet med dit publikum. På den måde bliver din blog set af flere øjne.

7. Fantasiløse overskrifter

Problemet: Dine blogindlægs overskrifter tiltrækker ikke folk. Hvis du ikke fanger opmærksomheden indenfor de første få ord, så er det ikke sandsynligt at folk overhoved klikker på dine blogindlæg.

Løsningen: Det er på tide at du bliver kreativ. Der er mange undersøgelser som viser at hvis overskriften starter med tal, så er der større sandsynlighed for at blive klikket på (som efterfølges af en overskrift som passer til læseren).

Det er faktisk også interessant at vise at ulige tal faktisk tiltrækker flere læsere. Så i stedet for at lave en liste med 10 eller 12 måder til at gøre noget, så prøv med 11 eller 13 måder.

For at lave den perfekte overskrift, så som med nogle forskellige muligheder, og vælg den bedste af dem du har lavet. Brug nogle ekstra minutter på at komme med de bedste overskrifter, da det kan gøre forskellen på om folk læser dit indhold eller ej.

8.  Svært at dele

Problemet: Med godt indhold og fantastiske overskrifter, så vil dine læsere elske dine indlæg og vil have lyst til at dele dem med andre. Men hvis du ikke har en deleknap til gængeligt, eller hvis den er svær at finde på siden, så vil læserne måske opgive at dele dit indlæg. Det betyder at du går glip af eksponering.

Løsningen: Sørg for at dine deleknapper er lette at finde. Nogle programmer tillader dig faktisk at placere et banner på siden af din side, som følger læseren mens han scroller igennem indlægget. På den måde, uanset hvor læseren er, så kan han eller hun dele indlægget med det samme på de sociale medier.

Jo lettere det er at dele dine blogindlæg, jo flere delinger vil du få.

9. Ikke mobilvenlig

Problemet: Google har fortalt at 61 procent af deres brugere ikke vil gå tilbage til en mobilside, som de har haft svært ved at få adgang til, og at 40 % vil gå til en konkurrerende side i stedet. Så hvis din hjemmeside ikke er optimeret til besøg fra mobiltelefoner (alle med en smartphone eller tablet), så vil du tabe seriøst mange besøgende.

Løsningen: Når du designer din hjemmeside, så sørg for at tjekke hvordan alt ser ud på mobil telefoner i forhold til computere. Husk at særligt resultaterne på en smartphone er vigtige, da flere og flere folk bruger deres smartphone til at gå online, ligesom deres tablets.

10. Hvis du gør søgemaskinen utilfreds

Problemet: SEO som også er kendt som søgemaskine optimering, kan virke en smule skræmmende, så du er ikke kommet i gang med det. Men hvis din side ikke ranker godt i søgemaskinerne, så vil din side blive svær at finde.

Når folk søger på søgeord indenfor din niche, så vil der også dukke hundredevis af andre hjemmesider og blogs op inden din side dukker op. Det betyder at medmindre den søgende klikker igennem 10 sider igennem deres søgeresultater, så finder de aldrig din side.

Løsningen: Nøgleord er en vigtig del af SEO. Eftersom at du længere oppe allerede har fundet den niche du vil skrive om, så får du også en masse nøgleord / søgeord omkring det emne, som du skal inkludere i dine indlæg. Lad være med at fyld teksten med en masse unaturlige nøgleord, men inkluder nogle velplacerede ord som afspejler det som folk søger efter på google.

Disse nøgleord er også brugbare på dine billeder. Når du uploader dine billeder til dine indlæg, så inkluder disse nøgleord i ’’alt tagget’’ på billedet, hvilket lader googles bots læse billedet for at finde ud af hvad det handler om.

Udover det, så er længere indlæg bedre på google fordi de giver et billede af at din side har autoritet. Hvis du har skrevet 1500-2000 ord med et emne, så antager man at du ved meget om emnet. Søgemaskinen tager det med i deres beregninger når de forsøger at præsentere det bedste indhold til deres søgninger.

11.Ingen regelmæssighed

Problemet: Du har en for travl kalender, så du kan ikke publicere dine indlæg regelmæssigt. Det betyder at når folk syntes godt om et indlæg på din blog, så bliver de skuffet over at du ikke har givet mere af det samme. Disse læsere vil derfor forlade sin side, for at finde andre informations sider.

Løsningen: Ved at publicere indlæg mere og mere løbende, giver mere trafik til dine blogindlæg på din blog. Undersøgelser fra HubSpot viser at virksomheder som publicere 15 eller mere blogindlæg om måneden, får 5 gange så meget trafik sammenlignet med virksomheder som ikke publicere nye indlæg overhoved. Derudover så oplevede virksomheder som gik fra 3 indlæg til 6 indlæg om måneden at næsten fordoble deres salg.

For dig så betyder det at du skal til at planlægge dine blogindlæg. Find ud af hvornår du hver uge har tid til at publicere og sæt noget tid af til din blog. Særligt i begyndelsen, så er det vigtigt at publicere så mange indlæg som muligt.

Tænk over de overstående tal, når du planlægger med at publicere nye indlæg, men pas på med ikke at overpublicere. Find en balance som virker for dig og din planlægning samt dit publikum og hold dig til den.

12. For mange reklamer

Problemet: Reklamer på din side, gør at du kan tjene penge på din side, men det er farligt at have alt for mange reklamer. Når din side er fyldt med pop up og reklamer, så begynder det at drukne alt dit indhold og irritere dine besøgende. Den kan ende med at ligne en spamblog.

Løsningen: Find balancen mellem ingen reklamer og reklame spam. Find et sted i midten, og sørg for at have nok reklamer til at tjene dig penge, men ikke så mange at dine læsere bliver overvældet.

Og når du placere dine reklamer på siden, så sørg for at de er relevante omkring det emne som du skriver om på din blog, og som dine læsere finder brugbare.

13. Lang loadtid

Problemet: Din side er for lang tid om at loade, og dine læsere forlader din side inden at de overhovet har nået at se den.

Løsningen: Optimer din side til at loade hurtigt! Der er en masse måder at gøre det på, men det er op til dig at tage fat i problemet. Nogle gange så er det din hosting der er problemet, og derfor kan det være at du skal skifte til en bedre hosting. Du kan eksempelvis se mit valg af hosting her.

En anden ting som kan sløve din side ned er store blog billeder. Hvis du downloader billeder eller bruger fotoudstyr med høj kvalitet, så kan det være med til at sætte hastigheden ned på din side. For at ordne dette, så skal du reducere størrelsen af dine billeder inden du lægger dem på din blog. På den måde så kan du stadig beholde dine flotte billeder uden at gøre din side langsommere end den behøver at være.

Og sørg også for at begrænse det antal af indlæg som er på din forside. Som eksempel, hvis din blogs forside er indstillet til at vise de 20 seneste indlæg, så vil det tage en evighed at loade. Prøv i stedet for at ændre det til maksimalt 10 og gerne under 8.

14. Svært at navigere

Problemet: Folk kommer og besøger din hjemmeside fordi de søger specifikke informationer omkring din niche. Men de syntes at det er svært at finde det de leder efter. Hvis du ikke gør det let for dem at finde, så kan de ende med at forlade din side, fordi de bliver irriteret over at de ikke får svar på deres spørgsmål.

Løsningen: Sørg for at det er let at navigere rundt på din blog / hjemmeside. Det skal være nemt at finde artiklerne som de søger.

Det er her hvor kategorier kommer ind og bliver interessante. Hver gang du laver en ny artikel, så sørg for at have den under en bestemt kategori. På den måde så kan folk søge i de forskellige kategorier, efter den information som de har brug for.

Som eksempel, hvis din blog handler om at rejse, så lav forskellige kategorier omkring de forskellige destinationer. Hvis du skriver om at male, så opret kategorier om akrylmaling, olimaling og lignende. Disse kategorier kan blive sat på din blogs menuside, og hjælp folk med at finde præcist hvad de leder efter.

En vigtig funktion som du også bør have på din side, er en søge. På den måde så kan folk søge efter noget specifikt, og så finder de lige præcist det de søger på ingen tid.

15. Stadig for ny

Problemet: Hvis du har fulgt alle de overstående skridt, men stadig ikke får særlig meget trafik på din blog, så er det sandsynligt at din blog bare er for ny. Hvis du stadig er de første måneder på din blog, så er der en stor sandsynlighed for at du ikke vil se særligt mange besøgende.

Løsningen: Hav tålmodighed og forsæt med at arbejde videre! Bare fordi din flotte side ikke er lettet endnu, så betyder det ikke at det ikke sker. Din blog skal først sprede sine vinger og det vil tage tid før at folk finder og følger dig.

Men din side kræver stadig arbejde fra din side af. For at få ny trafik, så skal du følge de overstående råd, og arbejde konsekvent i en periode. Det betyder at du skal skabe nyt indhold, ændre dit design løbende og komme ud på de sociale medier i mere end bare et par måneder.

Hvis du virkeligt vil have at din blog skal få luft under vingerne, så kræver det hårdt arbejde og tålmodighed. Men om få måneders tid, så kan du få en succesfuld blog som folk virkeligt nyder at læse.

Det kan sagtens tage mellem 6 og 12 måneder, før din blog begeynder at få trafik, så du skal også huske at have en god tålmodighed.

Konklusion

Det er ikke let at bygge og vedligeholde en blog. Men når tiden går, så vil du se at dine anstrengelser har betalt sig. En succesfuld blog kan betyde at du tjene penge penge, og hvis du arbejder på at opbygge en stabil mængde følgere, kan betyde at du får en stabil indkomst i fremtiden.

Så hvis ingen læser din blog, så mist ikke modet. Bare forsæt med at arbejde på de overstående skridt og se din trafik stige måned efter måned. Jo flere der ser din blog, jo mere bliver den delt og jo mere succes får den.

Læs også: Hvordan laver jeg en blog på under 20 minutter?


Sponsoreret